Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Telaffuz Becerisine Yönelik Yapay Zekâ Destekli Uyarlanabilir Öğrenme Ortamı Tasarımının Telaffuz Becerisine Konuşma Kaygısına ve Öz Yeterliğine Etkisi


Gücüyeter B. (Yürütücü), İskender M. E.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2022
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2024

Proje Özeti

Temel dil becerilerinden konuşma, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözlü iletişimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesi boyutunda dil öğretim sürecinde yer almaktadır. Konuşmanın telaffuz faktöründe hedef dilde yer alan seslerin kurallara uygun olarak sesletilmesi gerekmektedir. Yabancı öğrencilerin dil öğrenirken bu alanda yaşadıkları problemler, iletişimin sağlıklı bir şekilde sürdürülmesinin önüne geçmektedir. Bu bağlamda bu tez çalışmasının amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen A2 seviyesindeki öğrencilerin telaffuz becerisini geliştirmeye yönelik yapay zekâ teknolojisinin kullanıldığı uyarlanabilir mobil öğrenme ortamı tasarımının telaffuz becerisine, konuşma kaygısına ve öz yeterliğine etkisini incelemektir. Öğrencilerin ana dilleri, bildikleri diğer diller, yaş ve cinsiyet gibi değişkenlerin etkisiyle telaffuzda farklılaşan hatalara yönelik uyarlanabilir öğrenme sistemleri kullanılarak kişiye göre bireyselleşen bir etkinlik programı tasarlanması planlanmıştır. Bu çalışmada karma araştırma yöntemlerinden iç içe gömülü desen kullanılacaktır. Nicel aşamada tam deneysel desen kullanılarak kura yöntemiyle deney ve kontrol grupları belirlenecektir. Tabakalı örnekleme yöntemine göre belirlenen ölçütler çerçevesinde çalışma grupları oluşturulacaktır. Çalışmanın başında ve sonunda “Telaffuz Başarı Testi”, “Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrenciler için Konuşma Kaygısı Ölçeği” ve “Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenler için Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği” deney ve kontrol grubuna uygulanacaktır. Deneysel çalışmanın başında etkinliklerin geliştirilmesine kaynaklık etmesi için doküman incelemeden faydalanılmıştır. Alan yazın taramasından ve öğrencilerden toplanan verilere yapılacak hata analizinden elde edilecek verilerle etkinlik programı şekillendirilecektir. Çalışmanın 2. haftası ve 8. haftasında öğrencilerden görüş alınarak sürecin nitel boyutta da ölçülerek ayrıntılı bir şekilde analiz edilmesi hedeflenmektedir. Çalışmanın nicel aşamasında elde edilen veriler tek yönlü kovaryans analizi ile çözümlenecektir. Nitel görüşmelere ise içerik analizi uygulanacaktır. Programın etkilerinin ölçülmesinde genellenebilirliği artırmak adına 2 kere deney yapılacak ve aynı süreçler işletilecektir. Araştırma sürecinde elde edilen veriler karma araştırmaların doğası gereği arayüz noktasında birleştirilerek raporlaştırılacaktır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar çerçevesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisine yönelik öğrenci ve öğretmenlerin hizmetlerine, etkileri test edilmiş bir mobil uygulama sunulması hedeflenmektedir.