Matematik Dersinde Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamalarının Öğrencilerin Akademik Başarıları ve Tutumlarına Etkisi


Creative Commons License

OZAN C. (Yürütücü), AKBAŞ Ç.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2022
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2023

Proje Özeti

Amaç: Bu araştırmanın amacı, beşinci sınıf öğrencilerinin matematik dersinde biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir.

Yöntem: Araştırmada nicel yöntem kullanılmıştır. Yarı deneysel desenlerden olan eşit olmayan gruplar ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırma grubu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Erzurum ilinde bir ortaokulun beşinci sınıflarında öğrenim gören toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Okulda var olan 4 şube içerisinden yansız atama yoluyla biri kontrol, biri de deney grubu olarak belirlenmiştir. Deneysel işlemler 11 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Matematik Dersi Başarı Testi” ve “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde varsayımlarına uygunluğu belirlenerek bağımsız gruplar t testi, bağımlı gruplar t testi ve tek yönlü kovaryans analizi kullanılmıştır.

Bulgular:  Bağımsız gruplar t testi ile deney ve kontrol gruplarının ön testte akademik başarı ve matematiğe yönelik tutumları arasındaki farklılığa bakılmış ve akademik başarı açısından anlamlı fark bulunmazken, tutum puanlarında anlamlı fark bulunmuştur. Kontrol ve deney grupları için ayrı ayrı uygulanan bağımlı gruplar t testi sonucunda, akademik başarı açısından anlamlı fark bulunduğu, ancak tutum puanları açısından anlamlı bir fark bulunmadığı belirlenmiştir. Kontrol ve deney gruplarının son testleri için ANCOVA uygulanmış, matematik dersi akademik başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına yönelik son test puanları arasında anlamlı fark bulunamamıştır.

Sonuçlar: Araştırma sonucunda, beşinci sınıf matematik dersinde biçimlendirici değerlendirme uygulamaları yapılan deney grubunundaki öğrencilerin akademik başarı ve tutum puanlarının kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarından fazla olduğu belirlenmiştir. Ancak biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları ve matematik dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisinin istatistiksel olarak anlamsız olduğu sonucuna varılmıştır.