MOTİVASYON VE BAŞARI: ÖZ BELİRLEME KURAMI TEMELİNDE ÖĞRENCİLER ÖĞRENMEYE NASIL MOTİVE EDİLEBİLİR?


Creative Commons License

BAYRAKÇEKEN S., SAMANCI O., CANPOLAT N., DOYMUŞ K.

Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt.66, sa.1, ss.482-505, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 66 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.482-505
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Herhangi bir görevin arzu edilen şekilde yerine getirilebilmesi için motivasyon oldukça önemlidir. Bir görev için harekete geçme, sürdürme ve sonlandırma kişinin o konuda sahip olduğu motivasyonun derecesi ile ilişkilidir. Öğrenme ve motivasyon arasındaki ilişki de benzer şekilde düşünülebilir. Bu bağlamda yaşam boyu öğrenmenin aktif olarak gerçekleştirilmesi açısından motivasyonun sürdürülmesi önemli görülmektedir. Bu düşünceden hareketle bu çalışmada bazı motivasyon kuramları ışığında öğrencilerin öğrenmeye nasıl motive edilebileceği konusunda ilgili alanyazın incelenerek bir derleme yapılmıştır. Çalışma kapsamında bazı motivasyon kuramları genel olarak tanıtıldıktan sonra öğrenme açısından daha önemli bir yere sahip olduğu düşünülen ve daha kapsamlı olan öz belirleme kuramı üzerinde durulmuştur. Öz belirleme kuramına dayalı olarak öğrencilerin öğrenmeye yönelik motivasyonlarının artırılmasına yönelik bazı çıkarımlarda bulunulmuştur. Bu çıkarımların öğretmenlere, öğretim programı geliştirenlere, eğitim araştırmacılarına ve özellikle de ebeveynlere faydalı olacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler

Motivasyonbaşarıöz belirleme kuramıöğrenci motivasyonu