Teori ve Uygulamada Görsel Düşünme Stratejileri


Creative Commons License

Eraslan Taşpınar Ş.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.21, sa.3, ss.1167-1179, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 21 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1167-1179
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Görsellerle çevrili olan dünyada insanların görsellerle kurduğu etkileşim ve ilişkiler görsel düşünme ve görsel okuryazarlık becerilerinin gelişimini gerekli kılmıştır. Görsel düşünme ve görsel okuryazarlığı ortaya çıkarmak için geliştirilen görsel düşünme stratejileri kişilerin sanat yoluyla eleştirel düşünme becerilerini uyararak bilişsel ve estetik gelişim sağlayan etkili bir yöntemdir. Bu çalışmanın amacı görsel düşünme stratejilerinin tarihsel gelişimi, kavramsal içeriği ve uygulama süreçlerinin literatüre dayalı olarak incelenmesidir. Çalışmada görsel düşünme stratejileri ile ilgili değerlendirmeler yapılmış, farklı araştırmalardan elde edilen sonuçlar ve yorumlar derlenerek tartışılmış, ilgili tespitler ve önerilere yer verilmiştir. Görsel düşünme stratejilerinin estetik gelişimi güçlendirmenin yanında görsel okuryazarlık, eleştirel düşünme, problem çözme gibi becerileri geliştirdiği ve öğrencilerin akranlar arasındaki işbirliğine dayalı etkileşimler içinde saygılı bir şekilde çalışması gibi olumlu birçok katkısının olduğu görülmüştür.  

Anahtar Kelimeler: Görsel Düşünme, Görsel Okuryazarlık, Eleştirel Düşünme, Görsel Sanatlar

Visual Thinking Strategies in Theory and Practice

 

Abstract: People’s interactions and relationships with visuals make developments of visual thinking and visual literacy skills necessary in the visual surrounded world. Visual thinking strategies that developed for generating visual thinking and visual literacy is an effective way Visual thinking strategies developed to visualize and develop literacy providing cognitive and aesthetic improvement by stimulating people's critical thinking skills through art. The purpose of this study, to examine of historical development, conceptual content and application processes of visual thinking strategies based on the literature. In the study, evaluations were made on visual thinking strategies, the different researcher’s results and interpretations were compiled and discussed, put forth relevant findings and suggestions. Besides aesthetic development strengthening of visual thinking strategies, it has seen that visual thinking strategies improve skills such as visual literacy, critical thinking problem solving and also support students to work respectfully in interactions based on co-operation between peers.

Key Words: Visual Thinking, Visual Literacy, Critical Thinking, Visual Arts