Kırsal Kesimde Eğitim Gören Öğrencilerin Spor ve Müzik Faaliyetlerinin Yalnızlık Tutum Düzeylerine Etkisi (Erzurum İli Örneği)


Creative Commons License

SEPİL Y., KIYICI F.

Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, cilt.3, sa.2, ss.51-59, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Araştırma Erzurum ili Çat ilçesinde ortaokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin yalnızlık tutum düzeylerine spor ve müzik faaliyetlerinin etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma evreni 2019–2020 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili, Çat ilçesi Soğukpınar Ortaokulu, Cumhuriyet ve Çat Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında (YİBO) öğrenim gören öğrencilerdir. Örneklemi ise 96 kız, 72 erkek, toplam 168 öğrenci oluşturmaktadır. Demografik bilgiler için “Kişisel Bilgi Formu”, öğrencilerin yalnızlık düzeyleri için “Yalnızlık Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre yapılan aktivite türleri ile yalnızlık düzeyleri arasında farklılıklar saptanmıştır. Spor ve müzik faaliyetlerini birlikte yapan öğrencilerin yalnızlık düzeyleri, tek bir faaliyete katılanlardan daha düşük olduğu görülmüştür. Okuduğu sınıf düzeyi yüksek olan öğrencilerin yalnızlık düzeyleri alt sınıftaki öğrencilerden daha düşüktür. Yaş ile yalnızlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sonuç olarak kırsalda okuyan çocukların sosyo-ekonomik ve çevresel imkânlarının yetersizliklerinin yalnızlığa sebep vermemesi adına sportif ve müziksel faaliyetlere imkân sağlayacak projelere yer verilerek öğrencilerin yalnızlık tutumları azaltılabilir. Yapılan aktivitelerin küçük yaşlarda başlatılması önemlidir. Bu tür çalışmalar için okullarda imkân sağlanması faydalı olacaktır.

The research was carried out to investigate the effects of sports and music activities on the loneliness attitude levels of secondary school students in Çat district of Erzurum province. In the 2019-2020 teaching-learning year, students studying at Sogukpinar Secondary School, Cumhuriyet Regional Primary Boarding School (RPBS) and Çat Regional Primary Boarding School (RPBS) in the Cat District of Erzurum province formed the study content. The sample of the study consisted of 168 students, 96 of whom were female and 72 of whom were male. “Personal Information Form" was used for demographic information, and "Loneliness Attitude Scale" was used for students' loneliness levels developed by Demir (1989). According to the data obtained, there are differences between the types of activities and the levels of loneliness. Loneliness levels of students who do sports and music activities together are lower than those who participate in a single activity. Loneliness grades of students with higher levels are lower than students in lower levels. There is a negative significant relationship between age and loneliness levels. There is a negative significant relationship between age and loneliness levels. As a result, projects that will provide opportunities for sports and musical activities should be included so that children studying in rural areas do not feel lonely due to insufficient socio-economic and environmental opportunities. It is important to start activities at an early age. It would be beneficial to provide opportunities in schools for such studies.