AHMET YAKUPOĞLU TABLOLARINA YANSIYAN ANADOLU SELÇUKLU DÖNEMİ TARİHİ ESERLER


Creative Commons License

Halıcı E.

CUMHURİYETİN 100.YILINDA SANAT TARİHİ YAZILARI, ESRA HALICI, BURAK MUHAMMET GÖKLER, Editör, Fenomen Yayınevi, Erzurum, ss.75-102, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Fenomen Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.75-102
  • Editörler: ESRA HALICI, BURAK MUHAMMET GÖKLER, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1920 Kütahya doğumlu olan Ahmet Yakupoğlu, çok yönlü sanat kişiliği ile Türk resim sanatının önemli ressamları arasındadır. Süheyl Ünver ve Feyhaman Duran’ın öğrencisi olan Yakupoğlu ile İbrahim Çallı da özel olarak ilgilenmiştir. Bu ilgi neticesinde ressamın tablolarında konu olarak 1914 kuşağı ve Çallı grubunun etkisi kendini göstermektedir. Yakupoğlu yetiştiği bu kültür ortamında her ne kadar ressam kişiliği ile ön plana çıksa da nakkaşlık, müzehhiplik ve neyzenlik vasıfları ile de kendini oldukça geliştirmiştir. Zengin kültürel alt yapısıyla birlikte ressam daha çok manzara, su resimleri ve portreler üzerinde çalışmıştır. Bununla birlikte hocası Süheyl Bey’in sanatçı kimliği olarak ortaya koyduğu tarihi eserler üzerine eğilimi, bu yapıtları belirleme yöntemi ve bunları minyatür yoluyla aktarımı, öğrencisi Yakupoğlu’nu da etkileyerek onu XXI. yüzyılın minyatüristi haline getirmiştir. Yakupoğlu’nun özellikle Kütahya başta olmak üzere, İstanbul ve Anadolu’daki tarihî eserlerine dair yaptığı tespitler ve bunları tablolarına taşıması, Sanat Tarihi açısından arşiv kaydı olması yönüyle önem taşımaktadır. Bu çalışmada Yakupoğlu’nun Anadolu Selçuklu dönemi tarihi eserlerini kapsayan tabloları üzerinde araştırma yapılmıştır. Bu bağlamda, Anadolu’nun farklı şehirlerinde fotoğraflama tekniğini kullanmadan yapıyı direk kendi gözlemleyerek çizdiği on altı Selçuklu dönemi eserini resmettiği tespit edilmiştir. Bazı yapıları farklı tarihlerde tekrardan ele alarak gözlemlerini tablolarına aktaran ressamın eserleri, aktardığı tarihi eserlerin günümüzdeki durumu ve o tarihlere ait bulunabilen fotoğraflarıyla kıyaslanarak incelenmiştir.