Duygusal zekânın bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracılık rolünün incelenmesi


Creative Commons License

BEYAZ R.

Business and Management Studies: An International Journal, cilt.11, sa.1, ss.357-374, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, duygusal zekânın yaşam doyumu ve bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın diğer bir amacı ise duygusal zekânın bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracılık rolünü araştırmaktır. Belirlenen amaçlar doğrultusunda kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 425 katılımcı ile anket çalışması yapılmıştır. Anket çalışması, yüz yüze ve elektronik ortamda oluşturulan formlar ile gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilere, frekans analizi, faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon (PROCESS) analizleri yapılmıştır. PROCESS analizinde Hayes Macro 4 Modeli kullanılmıştır. Analizler, SPSS 25 paket programı ile yapılmıştır. Analiz sonucunda, duygusal zekânın yaşam doyumu ve bilinçli tüketim davranışı üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Bununla birlikte duygusal zekânın bilinçli tüketim davranışı üzerindeki etkisinde yaşam doyumunun aracılık rolü de tespit edilmiştir.
This study was conducted to determine the effect of emotional intelligence on life satisfaction and conscious consumption behaviours. Another aim of the study is to investigate the mediating role of life satisfaction in the effect of emotional intelligence on conscious consumption behaviour. In line with the determined purposes, a survey was conducted with 425 participants using the convenience sampling method. The survey was conducted face-to-face and with forms created in the electronic environment. Frequency, factor, correlation, and regression (PROCESS) analyses were performed on the collected data. Hayes Macro 4 Model was used in PROCESS analysis. Analyzes were made with the SPSS 25 package program. As a result of the analysis, it was seen that emotional intelligence has a positive effect on life satisfaction and conscious consumption behaviour. In addition, the mediating role of life satisfaction in the effect of emotional intelligence on conscious consumption behaviour has been determined.