Eczacılık Uygulamalarında ve Eğitiminde Dijital Dönüşüm


Creative Commons License

Ulutaş Deniz E., Eren R.

Sağlık Bilimleri Alanında Uluslararası Araştırmalar-I, Dr. Enes Karaman, Editör, Özgür Yayınları, Gaziantep, ss.49-61, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Özgür Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Sayfa Sayıları: ss.49-61
  • Editörler: Dr. Enes Karaman, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişmekte olan dünya, yıllar geçtikçe dijital bir geleceğe doğru ilerlemeye devam etmektedir. Teknolojinin büyük ölçüde etkilediği sektörlerden biri de sağlık sektörüdür. Sağlık hizmetlerinde yapay zeka kullanımı zamanla artmıştır  Örneğin  nesnelerin  internetinin  kullanıldığı  alanlardan  biri, hekimlere önemli bilgiler sağlayan giyilebilir teknolojik cihazlar aracılığıyla hastalardan  veri  toplanmasıdır.  Sağlık  hizmeti  sunan  Eczacılık  mesleği, ürün odaklı bir meslekten hasta odaklı bir mesleğe doğru değişmeye devam ettikçe bilgi ve iletişim teknolojilerinin eczacılıktaki rolleri giderek önem kazanmaktadır. Dijital eczaneler ile geleneksel eczacılık mesleğinin tehlikeye girebileceğinden endişe duyulsa da bu uygulamaların gerçek eczanelerdeki empati, yüz yüze iletişim ve çok sayıda diğer hizmetin yerini tutmayacağı belirtilmiştir. COVID-19 salgını ile birlikte eğitimin aksaması endişesi söz konusu olmuştur ancak dünyanın birçok yerinde dijital teknolojiler sayesinde eğitim devam etmiştir. Sürekli değişen sağlık sistemi ve eğitim ortamında, yeni pedagojik stratejilerle en yüksek verim alınmasının amaçlanması gerektiği ileri sürülmüştür. Dijital çözümlerin; hastalar için ilaç uyuncu, ilaç takibi, sağlık okuryazarlığının geliştirilmesi gibi geleneksel eczane hizmetlerini; eczane için ise maliyetleri ve kolaylaştırıcı hizmetleri destekleyebileceği düşünülmektedir. Dünyada örnekleri bulunan çevrimiçi eczacılık hizmetlerinin; eczanelerdeki yüz yüze iletişim, empati, ilaç danışmanlığı gibi sosyal hizmetlerin yerini tutamayacağının altı çizilmelidir. Tüm dünyayı zorunlu değişime sürükleyen COVID-19 salgını nedeniyle eğitimde teknolojilerin kullanılması kaçınılmaz olmuştur. Yeni nesil dijital yerli öğrencilerin bu teknolojilere adapte olması çok daha kolay olacağı düşünülmektedir. Derslerin sürdürülmesindeki kolaylık, kırtasiye gibi maliyetlerin azalması, zaman tasarrufu ve kendi kendine öğrenme kolaylığı  gibi  avantajları  bulunmaktadır.  Aynı  zamanda  maddi  imkanlar sebebiyle toplumun her kesiminin bu teknolojik gelişmelere ulaşamaması gibi sorunlar da mevcuttur. Hükümetlerin, şirketlerin, politikacıların bu konuda tartışarak bütçe ayırmasının faydalı olabileceği düşünülmektedir.