Başkent Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.7, sa.2, ss.391-414, 2021 (Hakemli Dergi)
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
özel hayata saygı hakkını çalışma ilişkileri kapsamında da korumaktadır. Ancak
çalışanların özel hayata saygı hakkına işverenlerin çeşitli hak ve menfaatleri
yahut kamu görevlileri bakımından kamu hizmetinin gereği gibi yerine getirilmesi, milli güvenlik, kamu yararı
gibi meşru sebeplerle müdahale edilebilmektedir. Bu müdahalelerden biri de
çalışanların bilgisayar ve internet kullanımının izlenmesi yani siber
gözetimdir. Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesinin işveren tarafından gerçekleştirilen müdahaleler bakımından konuya
ilişkin genel ilkeler belirlediği Bărbulescu Kararı devlete birey üzerinden
yüklenebilecek bir ihlalden kaçınmanın yolunu göstermektedir. Anayasa Mahkemesi de siber gözetime ilişkin
başvuruları benzer genel ilkeler üzerinden değerlendirmektedir. Bu
değerlendirmenin kapsamı gözetimin sonuçlarının çalışanın iş ilişkisinin
sonlandırılmasına dayanak alınması durumunda genişlemektedir. Kamu görevlisi
yönünden bakıldığında da müdahalenin kanuni dayanağı ölçütü ile başlayan
Anayasa’ya uygunluk değerlendirmesi, gözetimin sonuçlarının iş ilişkisinin
sonlandırılmasına dayanak alındığı hallerde geniş kapsamlı bir ölçülülük
değerlendirmesi ile son bulmaktadır. Öyle ki bu değerlendirmede iş ilişkisini
sonlandıran kararın, kamu görevlisinin mesleki ve ekonomik geleceği bakımından
yarattığı sonuç dahi tartışılmaktadır.
Anahtar kelimeler: özel hayata saygı hakkı, çalışanların siber
gözetimi, kamu
görevlilerinin özel hayatı, Anayasa şikâyeti, orantılılık denetimi