Dijital oyunlarin geliştirilmesi sürecinde dikkate alinabilecek bilişsel ve teknolojik yaklaşimlar


Creative Commons License

Koçak Ö.

Di̇ji̇tal oyunlar-2: Araçlar, metodolojiler, uygulamalar ve öneriler, Ş. Sağıroğlu,H. İ. Bülbül,Y. Samur,A. Kılıç,M. Küçükali,& Ş. Bayzan, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, ss.247-279, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Nobel Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.247-279
  • Editörler: Ş. Sağıroğlu,H. İ. Bülbül,Y. Samur,A. Kılıç,M. Küçükali,& Ş. Bayzan, Editör
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dr. Öğr. Üyesi Ömer Koçak

Dijital oyunlar, 1950’li yıllarda bilgisayar teknolojisinin hızla gelişmeye başladığı dönemlerde ortaya çıkan bir eğlence yöntemidir. İlk çıkış amacı eğlence olan dijital oyunlar daha sonraki dönemlerde pazarlama, eğitim, bilinç altı mesaj, kültürel içerikler gibi çeşitli içerik türlerinin aktarılmasını sağlamak amacıyla kullanılmaya başlanmıştır. Tüm bu açılardan dikkat çekici ve etkili bir materyal olduğu görülen dijital oyunların yaygınlığının nedenlerinin anlaşılabilmesi ve artırılabilmesi için sosyal ve bilişsel kuramlar ve tasarım modelleri oluşturulmaya başlanmıştır. Bu bölümde; ilk aşamada oyunun içerisinde barındırdığı unsurlardan ve oyunun oynanması açısından devamlılığını sağlayan; akış, öz-belirleme, teknoloji kabul, kullanımlar ve doyumlar ve içsel motivasyon kuramlarından bahsedilmiştir. İkinci aşamada ise dijital oyunlarla ilgili olarak alan yazında yer alan teknolojik yaklaşımlardan; üçlü oyun tasarımı, mekanik-dinamik-estetik (MDE), temel tetrad, oyun merkezli tasarım ve diğer tasarım yaklaşımlarına yer verilmiştir. Bu bölümün amacı; dijital oyun geliştirirken dikkate alınması gereken önemli yaklaşımları derleyerek bu konuda araştırma yapmayı düşünenlere veya dijital oyun geliştireceklere yönelik oyunlarda bulunması gereken unsurlara ilişkin kuramsal bir çerçeve sunmaktır. Böylelikle dijital oyun geliştirme yaklaşımlarına yönelik bütüncül bir bakış sağlanmıştır. Sunulan bu yaklaşımlar doğrultusunda araştırmacılara, oyun tasarımcılarına ve oyun kullanıcılarına yönelik önerilerde bulunulmuştur.