Kırsal kesimde eğitim gören öğrencilerin spor ve müzik faaliyetlerinin yalnızlık tutum düzeylerine etkisi


Creative Commons License

Sepil Y., Kıyıcı F.

18. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 7 - 09 Kasım 2020, ss.380-381

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.380-381
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erzurum iline bağlı Çat ilçesinde ortaokul düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilere yaptırılan spor ve müzik faaliyetlerinin yalnızlık tutum düzeyleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Yöntem: Araştırma evreni 2019–2020 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili, Çat ilçesi Soğukpınar Ortaokulu, Cumhuriyet YİBO ve Çat YİBO'da öğrenim gören öğrencilerdir. Örneklemi ise 96 kız, 72 erkek, toplam 168 öğrenci oluşturmaktadır. Demografik bilgileri öğrenci ve danışman tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", öğrencilerin yalnızlık düzeyleri için Demir (1989) tarafından geliştirilen "Yalnızlık Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. İstatiksel analizler için SPSS 22.00 paket programı kullanılarak tanımlayıcı analiz yöntemi kullanılmıştır. İki bağımsız değişken ile yalnızlık tutumları arasındaki farklılaşmayı belirlemek için Bağımsız-Tek Örnek T Test ve ikiden fazla farklı değişken ile yalnızlık arasındaki farklılaşmayı belirlemek için Tek-Yön One Way (tukey) testi yapılmıştır. Sonuçlar P<0,05 önem düzeyine göre değerlendirilmiştir. Yaş ile yalnızlık tutumu arasındaki ilişki için korelasyon ve regrasyon analizleri yapılmıştır. Bulgular: Yapılan aktivite türleri ile yalnızlık düzeyleri arasında farklılık vardır. Spor ve müzik faaliyetlerini birlikte yapan öğrencilerin yalnızlık düzeyleri, tek bir faaliyete katılanlardan daha düşüktür. Okuduğu sınıf düzeyi yüksek olan öğrencilerin yalnızlık düzeyleri alt sınıftaki öğrencilerden daha düşüktür. Yaş ile yalnızlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı ilişki vardır. Öğrencilerin yaşları bir puan arttıkça yalnızlık düzeylerinin -163 puan düştüğü tespit edilmiştir. Cinsiyet ile yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır. Sonuç: Kırsalda yetişen çocukların sosyo-ekonomik ve çevresel imkânlarının yetersizliklerinin yalnızlığa sebep vermemesi adına sportif ve müziksel faaliyetlere imkân sağlayacak projelerin eğitim öğretimde etkili olacağı kanaatine ulaşılmıştır. Bu tür çalışmalar için okullarda imkânlar sağlanması faydalı olacaktır. 

This research was carried out to examine the effects of sports and music education on loneliness attitude levels of students who are studying at secondary school level in Çat District of Erzurum province. Method: In the 2019-2020 teaching-learning year, students studying at Soğukpınar Secondary School, Cumhuriyet YIBO and Çat Yibo in the Çat District of Erzurum province formed the study content. The sample of the study consisted of 168 students, 96 of whom were girls and 72 of whom were boys. To determine demographic information, the "Personal Information Form" prepared by the student and advisor, and the "loneliness attitude scale" developed by Demir (1989) were used to determine the students ' levels of loneliness. The statistical package program SPSS 22.00 was used to evaluate the data and perform statistical tests. Descriptive analysis method was used in the analysis of the data. The Independent-single sample t Test was used to determine the differentiation between two different independent variables and loneliness attitudes. The one-way one Way (tukey) test was conducted to determine the differentiation between more than two different variables and loneliness. Results were evaluated according to severity level p<0.05. Correlation and regression analyses were performed to determine the relationship between the age of the students and the attitude of loneliness. Findings: According to the findings of this study conducted in rural areas, there are differences between the types of activities performed and the levels of loneliness. Loneliness levels of the students who together both sports and music activities of those who participated in a single activity (sports activity or music) with high levels of loneliness and lower levels of training of students is enrolled in the class, it was determined that the students in the lower class were low. It was found that there was a negatively significant relationship between the age of the students and the loneliness levels, and that the loneliness levels-as the age of the students increased by one point-fell by 163 points. No significant relationship was found between gender and levels of loneliness. Results: It was concluded that projects that would enable sportive and musical activities would be effective in education and training in order to prevent the lack of socio-economic and environmental opportunities of children growing up in the countryside from causing loneliness. It will be useful to provide facilities in schools for such studies.