Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Öğretiminde Anlık Mesajlaşma Programlarının Kullanımı: Whatsapp Uygulaması Örneği


Creative Commons License

GÜCÜYETER B., İSKENDER M. E.

Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.571-590, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.571-590
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 seviyesindeki öğrencilerin mobil destekli öğretim kapsamında, anlık mesajlaşma uygulamalarından WhatsApp’ı kullanarak yazma becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında düzenlenen etkinlikler, WhatsApp uygulaması üzerinden yürütülmüş, öğrencilerin konuşmalarına ve ödevlerine anında dönüt verilmiştir. Araştırma 4 hafta süre ile uygulanmıştır. Bu çalışma karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desenle tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda yarı deneysel desen kullanılmış, uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş 9 kişi deney, 7 kişi kontrol grubundan oluşan çalışma grubu oluşturulmuştur. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Araştırmanın nicel boyutunun analizi için Tek Faktörlü Kovaryans Analizi kullanılmıştır. Nitel aşamada ise öğrencilerle yapılan görüşmeler üzerine içerik analizi ve öğrencilerin WhatsApp konuşmalarına katılım durumlarının frekans analizi yapılmıştır. Tek Faktörlü Kovaryans analizi sonucunda deney grubunun yazma becerilerinin anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin programla ilgili görüşlerinin genel itibarıyla olumlu olduğunu göstermiştir. Bu anlamda nitel analiz, nicel bulguları açıklamaktadır. Araştırmanın sonucunda WhatsApp destekli yazma eğitimi uygulamasının, yazma becerisi geliştirmede etkili bir yaklaşım olduğu neticesine ulaşılmıştır. Mesajlara verilen anlık dönütler ve öğrencilerin birbirlerinden istifade olanağı buldukları iş birlikli öğrenme ortamı öğrencilerin yazma becerilerini olumlu yönde etkilemiştir.

The aim of this research is to improve the writing skills of B2 level students learning Turkish as a foreign language using WhatsApp which is an instant messaging application within the scope of mobile assisted instruction. The activities organized within the scope of the course were carried out via WhatsApp application, and instantly feedback was given to students' speeches and assignments. The study was conducted for 4 weeks. This study is grounded on exploratory sequential pattern of mixed research methods. In the quantitative dimension of the study, quasi-experimental design was used. The participants, who were selected through convenience sampling, were divided into experimental (9 students) and control (7 students) groups. The opinions of the students in the experimental group were taken at the end of the application process. One Way Covariance Analysis was used to analyze the quantitative results of the study. In the qualitative phase, content analysis on the interviews with the students and frequency analysis of the participation frequency of the students in WhatsApp speeches was conducted. As a result, it was seen that showed statistically significant improvement writing skills of experimental group. The qualitative analysis showed that the students' opinions about the program were generally positive. Instant feedback given to the messages and the collaborative learning environment in which students had the opportunity to benefit from each other positively affected the writing skills of the students.