Üniversite Öğrencilerinin Görüşleriyle Uzaktan Eğitim ile Örgün Eğitimin Karşılaştırması


Creative Commons License

Kancınar F., Muğlu T.

educongress 2022 International educational congress, Antalya, Türkiye, 17 - 19 Kasım 2022, cilt.1, sa.1, ss.918-919

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.918-919
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Her geçen gün gelişen ve değişen dünyada insanların, bilişsel, sosyal, toplumsal yaşam gelişimlerini büyük oranda etkileyen eğitim ve öğretim sistemlerinin değişip gelişmesi de kaçınılmaz olmaktadır. Eğitim sistemleri üzerinde yapılan pilot uygulamalarla ortaya çıkan fırsat durumları değerlendirilerek genele uygulanan eğitim stratejileri güçlendirilmeye çalışılmaktadır. Bilim ve teknolojinin ilerlemesine bağlı olarak eğitimde dijitalleşme yerini almıştır(Ateş ve Altun, 2008; Deperlioğlu ve Yıldırım, 2009; Şenkal ve Dinçer,2012; Varol, 2001). Nitekim günümüzde kullanılan eğitim materyallerine( tablet, akıllı tahta, similasyon, mikroskop, projeksiyon cihazı, beyaz tahta vs.) sınıf ortamlarına, laboratuvarlara, uygulama alanlarına bakıldığında önceden denenmiş ve yarar sağlamış olan uygulamalar sınıflara, okullara ve eğitime kazandırılmıştır. Bunun yanı sıra eğitimini çalışma hayatıyla birlikte devam ettirmek isteyen, aynı anda iki üniversite okumak isteyen ya da herhangi bir sebeple eğitim ortamında bulunamayacak bireylerin  eğitim hakkını kullanmalarının önünü açan uzaktan eğitim uygulamaları yine eğitim sistemlerinin yaşanılan zamana göre entegrasyonunun sağlanmasına yönelik girişimlerin sonucunda kullanılabilir hale getirilmiştir. Ayrıca günümüzde hibrit (karma model) model olarak birçok yükseköğretim kurumunda örgün ve uzaktan eğitim aynı öğrenci gruplarına bir arada kullanılmaktadır. Geçmişte birçok süreçten geçen eğitim uygulamaları günümüzde örgün ve uzaktan olmak üzere genel olarak 2 başlık altında ele alınabilirken günümüzde hibrit model de eklenerek 3 başlık haline dönüştüğü söylenebilir.  Sürekli bir değişim ve gelişim içerisinde olan eğitim uygulamalarının bu dinamik yapısının temelinde; insana görelik, duruma görelik, bireysel farklılıklara yönelik, günün koşullarına görelik durumları önemli yer tutmaktadır. İnsanların eğitim haklarının her durum ve koşulda kullanılabilmeleri adına sürekli olarak yeni bir değişim ve dönüşüme hazır yapısını da korumaya devam edeceği görülmektedir. Toplumların başarılı olmasında toplumu oluşturan bireylerin eğitim seviyeleriyle önemli bir ilişkisi olduğu (Al ve Madran, 2004) gerçeği göz önüne alındığında yapılan çalışmaların ne denli değerli oldukları görülebilir.

Son yıllardaki teknolojik gelişmelerin eğitimde kullanımını sıklaştırdığı ve geliştirdiği uzaktan eğitim için yapılan tanımlara bakılacak olunursa; uzaktan eğitim, gerekli tüm fiziki şartların, araç-gereç ve alt yapının, öğrenci ve öğretmenin bir araya getirilmesiyle ortaya çıkar(Gürer, Tekinarslan ve Yavuzalp, 2016; Türkoğlu, 2003). Başka bir tanımda öğrenen ve öğretenin farklı mekânlarda olduğu, ders kaynakları ve etkileşim için teknolojiden faydalanılmasıyla ortaya çıkan eğitimdir (Çukadar ve Çelik, 2003; Odabaş, 2003). Uzaktan eğitim, kaynak ile alıcı arasında bağlantı kurabilen sistemdir (Eygü ve Karaman, 2013). Yapılan tanımlardan hareketle uzaktan eğitim için, daha geniş hedef kitleye ulaşma potansiyeline sahip, mekana bağımlı olmadan, teknoloji temelinde yürütülen eğitimdir denilebilir.  Örgün eğitim ise, bireylerin bir araya gelerek sınıf ortamını kullandıkları, aktif bir etkileşim içerisinde bulunma imkânı sağlayan, sınıf içerisinde öğretim personelinin bulunduğu eğitim uygulamalarıdır.

 

Karma eğitim uygulamalarının kullanıldığı yükseköğretim kurumlarında, bu uygulamayı kullanmanın sınırlılık ve avantajları göz önünde bulundurularak başlatıldığı düşünülmektedir. Ancak hibrit eğitim alan yükseköğretim kurumu öğrencilerinin örgün eğitim ve uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri ayrı zamanlarda ve farklı dönemlerde ayrı ayrı çalışmalarda incelenmiş olmasına rağmen bu iki eğitim uygulamasının yükseköğretim öğrencileri görüşleriyle  karşılaştırılması çalışmasına rastlanmamıştır. Bu sebeple örgün eğitim ile uzaktan eğitimin bir arada kullanıldığı yükseköğretim kurumlarında okuyan öğrencilerin bu eğitim uygulamalarına yönelik görüşlerine dayalı, bu eğitim uygulamalarının karşılaştırmalarının yapılması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.

Bu amaçla çalışma, tarama modellerinden nitel araştırma (durum çalışması) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu 40 yükseköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Hedeflenen çalışma grubundaki öğrenci sayısı 100 olsa da 30 görüşmeden sonra cevapların tekrar ettiği görüldüğünden 40 öğrenci ile görüşüldükten sonra görüşmeler tamamlanmıştır. Çalışmanın örneklemi evren içerisinden basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak ve yüz yüze görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Başta nitel veriler için sorular hazırlanıp, uzman ve katılımcılardan anlaşılırlık onayı alındıktan sonra veriler toplanarak analizleri yapılmıştır. Verilerin analizi, katılımcı görüşleri doğrultusunda betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak yapılmıştır. Elde edilen verilerin tema ve alt temaları görüşmelerde ortaya çıkan görüşler doğrultusunda oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Betimleyici analiz; elde edilen verilerin önceden belirlenen temalara göre özetlenip yorumlandığı, görüşülen kişilerin görüşlerini çarpıcı bir şekilde yansıtmak için doğrudan alıntıların sıklıkla kullanıldığı ve sonuçların neden-sonuç ilişkileri çerçevesinde yorumlandığı bir analiz tekniğidir. (Yıldırım ve Şimşek, 2000). Betimsel analiz tekniği, üç adım (veri indirgeme, veri sunumu, çıkarım ve doğrulama) çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin sunumunda atıf seçiminde çarpıcı (farklı görüş), açıklayıcı (temaya uygunluk), çeşitlilik ve uç örnekler kriterleri dikkate alınmıştır (Ünver, Bümen ve Başbay, 2010). Formlardan elde edilen veriler önce Office programına aktarılmış, birkaç kez okunmuş ve bunun için kodlama oluşturulmuştur. Ardından kodlar bir araya getirilerek ve araştırma bulgularının ana hatlarını oluşturacak temalar ortaya konularak betimsel ve içerik analizleri yapılmıştır.

Çalışmanın bulgularında uzaktan eğitimin mekan ve zamandan bağımsız olması (n:10), senkron ve asenkron ders yapma imkanı sunması (n:4), teknoloji ile iç içe olunması sebebiyle teknolojik materyallerin kullanımını geliştirmesi (n:2)  olumlu yönlerinde; internet, elektrik, cihaz gibi teknolojik aletlere bağımlı olması(n:16), verimliliğinin düşük olması(n:6), öğrenci-öğretmen, öğrenci-öğrenci etkileşiminin sınırlılığı(n:5), uygulamalı derslerin yapılamaması(n:5), teknolojiye yüksek maruziyet dolayısıyla sağlık sorunlarına yol açabilmesi (n:2)  olumsuz öne çıkan kodlar olmuştur. Örgün eğitimin öğretici ve arkadaş etkileşiminin olması (n:28), verimliliğinin daha fazla olması (n:22), uygulamalı derslerin işlenebilmesi (n:12), ders süresinde esnek davranılabilmesi sebebiyle derslerin daha detaylı işlenebilmesi (n:8), öğrencinin derslerde daha aktif rol alabilmesi (n:6), herhangi bir dış enerjiye bağımlı olmadığından derslerin kesintisiz işlenebilmesi (n:5), öğrencilik hissini daha iyi vermesi (n:4) olumlu yönlerine  ilişkin; aileden uzakta olma (n:2), mekana bağlı olması (n:2) olumsuz yönlerine ilişkin öne çıkan kodlar olmuştur.

Çalışmanın tartışma ve sonuç bölümünde bulgular alan yazında yer alan konuyla ilgili çalışmalarla tartışılmıştır. Çalışmanın sonucunda örgün eğitimin etkileşim içermesi yönüyle uzaktan eğitimden daha kullanılabilir görüldüğü, daha verimli bir eğitim olduğu, uygulamalı derslerin işlenebilir olması sebebiyle mesleğe yönelik hazırlama noktasında daha iyi imkanlar sunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca uzaktan eğitimin, mekâna ve zamana bağlı olmaması, eş zamanlı ve eş zamanlı olmayan ders imkanlarının olması ve çağın gereklerine uygun olarak teknoloji kullanımın yaygınlaştırılmasına katkı sağlaması yönleriyle örgün eğitimden olumlu noktada farklılaştığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Uzaktan eğitimde bilgisayar destekli materyallerin kullanılmasının eğitimin verimliliğini arttırdığını belirten araştırma (Kör, Çataloğlu ve Erbay, 2013) gibi bu çalışmanın sonuçlarıyla farklı sonuçlar veren çalışmalarla ve uzaktan eğitim uygulamalarında yüz yüze etkileşim eksikliğinin olması, aktif katılım eksikliği, motivasyon eksikliğinin olması sebebiyle kendini sistem dışında hisseden öğrencilerin olması sonucuna ulaşılan (Bilgiç ve Tüzün, 2015)  ve yapılan bu çalışmayla benzer sonuçları veren çalışmalarla tartışılmıştır. Öneriler başlığı altında gün geçtikte gelişen uzaktan eğitimin diğer paydaşlarıyla da yapılan çalışmaların güncellenmesine ilişkin önerilerde bulunulmuştur. Bunun yanı sıra uzaktan eğitimin geliştirilebilmesine katkı sağlayacak öğrenci ve öğretmen görüşlerine dayalı karşılaştırmalı çalışmaların yapılması önerisinde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: uzaktan eğitim, örgün eğitim, öğrenci

 

Kaynakça

1.       Al, U., & Madran, O. (2004). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: Sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası, 5(2), 259-271.

2.       Ateş, A. & Altun, E. (2008). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(3), 125-145.

3.       Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açık öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.

4.       Deperlioğlu, Ö., Yıldırım, R. (2009). Mesleki eğitimin uzaktan eğitim ile desteklenmesi ve örnek uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 9(1), 61-70.

5.       Kör, H., Çataloğlu, E., & Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences (http://jss.gantep.edu.tr) 2013 12(2) Technology Special Issue:267-279       ISSN: 1303-0094

6.       Şenkal, O. & Dinçer, S. (2012). Geleneksel sınıfların uzaktan eğitim platformuna dönüştürülmesi: bir model çalışması. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), 13-18.

7.       Ünver, G., Bümen, N. T., & Başbay, M. (2010). Yönetici, Öğretim Elemanı ve Öğrencilere Göre Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programinin Etkililiği. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(3).

8.       Varol, N. (2001). İnternet’in uzaktan eğitimdeki konumu. Akademik Bilişim, 1-2.

9.       Yıldırım. A. & Şimşek H., (2000), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.