TOMOGRAFİ SIRASINDA MÜZİĞİN ÇOCUKLARDA KORKU VE KAYGI DÜZEYİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ ÇALIŞMA


Creative Commons License

KURUDİREK F., DEMİR BARBAK Z., DEMİR İMAMOĞLU Z., ÇİFTCİ K., DELİCE O.

4. Uluslararası Akdeniz ve 3. Uluslararası 8. Ulusal Pediatri Hemşireliği Kongresi, Türkiye, 1 - 03 Haziran 2023, sa.1367

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

TOMOGRAFİ SIRASINDA MÜZİĞİN ÇOCUKLARDA KORKU VE KAYGI DÜZEYİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ ÇALIŞMA THE EFFECT OF MUSIC ON FEAR AND ANXIETY IN CHILDREN DURING TOMOGRAPHY: A RANDOMIZED CONTROLLED STUDY Fatma Kurudirek1 , Zülbiye Demir Barbak2 , Zeynep Demir İmamoğlu3 , Kamile Çiftci4 , Orhan Delice5 1 Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 2 Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 3 Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhane, 4 Muş Alparslan Üniversitesi, Muş, 5 Erzurum Şehir Hastanesi, Erzurum ÖZET Amaç: Bu araştırma, okul çağındaki çocuğa tomografi çekimi sırasında müzik dinletilmesinin korku ve kaygıya etkisini incelemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırma randomize kontrollü olarak gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini 18 Nisan-20 Mayıs tarihleri arasında Erzurum Şehir Hastanesine başvuran ve tomografi çektiren 6-10 yaş grubu çocuklar oluşturmaktadır. Örneklemi ise bu tarihler arasında dahil edilme kriterlerini karşılayan 60 çocuk oluşturdu (kontrol: 30, deney: 30). Deney ve kontrol gruplarının belirlenmesinde bloklu rastgele atama yöntemi kullanıldı. Veri toplama araçları olarak, “Çocuk ve Aile Bilgi Formu”, “Çocuk Korku Ölçeği” ve ‘‘Çocuk Anksiyete Skalası-Durumluk” kullanıldı. Ayrıca çocukların işlem öncesi ve sonrası korku ve kaygı puanları ile fizyolojik parametreleri (nabız, solunum, SPO2) kayıt altına alındı. Çocukların korku ve anksiyete düzeyi kendileri, yanındaki ebeveyni ve araştırmacı tarafından değerlendirildi. Kontrol grubuna rutin tomografi çekimi uygulanırken, deney grubuna tomografi çekimi sırasında müzik dinletildi. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, frekans ve yüzdelik dağılım, normal dağılım gösteren verilerdeki kare testi, bağımsız gruplarda t testi ve ANOVA kullanıldı. Bulgular: Gruplar arasında işlem öncesinde korku ve kaygı puan ortalamaları ile fizyolojik parametreler arasında anlamlı bir fark olmadığı bulundu (p>0.05). İşlem sonrasında deney grubundaki çocukların korku ve kaygı puan ortalamaları kontrol grubundaki çocuklara göre daha düşük bulunurken (p<0.05), fiziksel parametrelerinde herhangi bir fark bulunmadı (p>0.05). Ayrıca grup içi değerlendiriciler arasında (çocuk, ebeveyn, araştırmacı) işlem öncesi ve sonrasında fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Sonuç: Okul çağındaki çocuklarda tomografi çekimi sırasında müzik dinletilmesinin çocukların korku ve kaygı düzeylerini azaltmada etkili olduğu fakat fizyolojik parametreler üzerinde etkili olmadığı saptandı. Çocuklarda tomografi çekimi sırasında müzik dinletilmesi rutine alınabilir. Anahtar Kelimeler: Çocuk, hemşire, tomografi, müzik Bildiri Kitabı / Proceedings Book | 764 ABSTRACT Aim: This study was conducted to examine the effect of listening to music during CT scan on schoolage children on fear and anxiety. Method: The study was carried out in a randomized controlled manner. The population of the study consists of children aged 6-10 who applied to Erzurum City Hospital between April 18 and May 20 and had CT scans. The sample consisted of 60 children who met the inclusion criteria between these dates (control: 30, experiment: 30). Blocked random assignment method was used to determine the experimental and control groups. “Child and Family Information Form”, “Child Fear Scale” and “Child Anxiety Scale-State” were used as data collection tools. In addition, the children’s fear and anxiety scores before and after the procedure and their physiological parameters (pulse, respiration, SPO2) were recorded. Children’s fear and anxiety levels were evaluated by themselves, their parents, and the researcher. While routine CT scan was applied to the control group, music was listened to the experimental group during CT scan. In the analysis of the data, mean, standard deviation, frequency and percentile distribution, chi-square test for normally distributed data, t test and ANOVA for independent groups were used. Results: There was no significant difference between the pre-procedure fear and anxiety mean scores and physiological parameters between the groups (p>0.05). After the procedure, the fear and anxiety mean scores of the children in the experimental group were lower than the children in the control group (p<0.05), but there was no difference in their physical parameters (p>0.05). In addition, it was determined that there was no difference between the in-group evaluators (child, parent, researcher) before and after the procedure (p>0.05). Conclusion: It was determined that listening to music during CT scan in school-age children was effective in reducing the children’s fear and anxiety levels, but was not effective on physiological parameters. Listening to music during CT scan in children can be routine. Keywords: Child, nurse, tomography, music