Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Mobil Uygulamalar: Dijitalleşmenin Neresindeyiz?


Creative Commons License

Gücüyeter B., İskender M. E.

III. ULUSLARARASI TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİ SEMPOZYUMU, İstanbul, Türkiye, 20 - 22 Mayıs 2022, ss.40

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.40
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijitalleşme, genelde eğitim-öğretim, özelde ise yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında öğrencilerin öğrenme süreçlerini desteklemesi, iyileştirmesi ve geliştirmesi beklenen bir niteliği haizdir. Bu kapsamda tasarlanan bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde mobil uygulamaların incelenmesi ve öğrenciler açısından kullanımlarının değerlendirilmesidir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden açıklayıcı durum çalışması deseni kullanılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde mobil uygulamalar temelinde dijitalleşmenin araştırıldığı bu çalışmanın veri kaynakları, doküman inceleme ve öğrenci görüşmelerinden oluşmaktadır. Veri kaynaklarının analiz edilmesi için betimsel ve içerik analizinden faydalanılmıştır. İlk aşamada uygulama marketlerinde yer alan mobil uygulamalardan indirilme sayısı/popülerliğine göre 10 uygulama seçilmiş ve betimsel olarak uygulamaların içerikleri analiz edilmiştir. Bu uygulamalar, temel olarak hangi becerilere hitap ettikleri, hedef kazanımlar bağlamında uygulamaların nitelikleri, ara yüzleri ve kullanımları, ölçmedeğerlendirme açısından özellikleri bakımından ele alınarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında öğrencilerden Türkçe öğrenirken kullandıkları mobil uygulamaları değerlendirmeleri ve uygulamalardan beklentilerini aktarmaları istenmiştir. Görüşmeler sonucunda elde edilen bulgular üzerinde içerik analizi yapılmış kod, kategori ve temalara ayrılmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde mobil uygulamalar çerçevesinde yapılan bu araştırmadan öne çıkan sonuçlar arasında öğrencilerin ekseriyetle sözlük uygulamalarını kullandıkları, diğer uygulamalar hakkında yeterince bilgi sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Öte yandan yabancı dil olarak Türkçe öğretimi üzerine geliştirilen uygulamaların çok boyutlu, temel dil becerilerine dayalı öğretim anlayışını karşılama noktası yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar bağlamında gelecekteki araştırmalar ve geliştirilecek mobil uygulamalar için öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, dijitalleşme, mobil uygulamalar, nitel araştırma yöntemi