Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğrencilerin Sınıf Kaygılarının Başlangıç Seviyesinden Yeterlik Düzeyine Kadar İncelenmesi


Creative Commons License

İskender M. E.

EJER Congress, Aksaray, Türkiye, 7 - 10 Temmuz 2021, ss.728-740

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aksaray
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.728-740
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu ve Amaç: Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sınıf kaygısını, öğretim elemanlarının deneyimleri çerçevesinde değerlendirmektir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ders ortamının çevrimiçi sınıflara yönelmesiyle yeni bir bağlamla karşılaşılmıştır. Geleneksel eğitim ve uzaktan eğitimi karşılaştırma ve uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin sınıf içi kaygılarını gözlemleme fırsatı bulan öğretim elamanlarının sürece ilişkin değerlendirmeleri alınmıştır. Bu şekilde özellikle uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerin sınıf içinde yaşadıkları sorunlar ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Yöntem: Bildiri çalışmasında nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırmanın deseni açıklayıcı durum çalışmasıdır. Araştırmanın katılımcıları, TÖMER’lerde görev yapan 10 öğretim elemanından oluşmaktadır. Öğretim elemanlarından veri toplanırken yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, her biriyle görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın inandırıcılığını, aktarılabilirliğini ve teyit edilebilirliğini artırmak için bazı önlemlere başvurulmuştur. 

Bulgular: Araştırma kapsamında öne çıkan bulgulardan biri, yüz yüze eğitim ortamlarında sosyal öğrenmenin ön planda olmasıdır. Öte yandan uzaktan eğitim ortamlarında ise bireysel (özerk) öğrenme ve esnek bir öğretim tarzı öne çıkmıştır. Öğretim sürecinde öğreticilerin geri bildirim vermemesi ve öğretimde iletişimin kopuk olması durumlarının öğrencileri kaygıya sürüklediği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin kendilerini diğer öğrencilerle karşılaştırmaları ve sınıfa adapte olamamaları sınıf içinde kaygı duymalarına sebep olmuştur. Sınıf içi ve sınıf dışında iletişimi güçlü tutmak, materyallerden faydalanmak ve öğrencilere planlı bir süreç sunmanın faydaları da araştırma bulgularında yer almaktadır.

İleriye Dönük Araştırma ve Uygulama için Öneriler: Gelecekte sınıf içi kaygıda öğrenci görüşlerini temel alan çalışmalar yürütülebilir. Uzaktan eğitimde ders içi iletişimi güçlendirmek için etkinlikler düzenlenebilir, Web 2.0 araçları, yardımcı materyaller ve sosyal medyanın etkileri incelenebilir.

Anahtar kelimeler: yabancı dil sınıf kaygısı, uzaktan eğitim, öğretim elemanları, nitel araştırma

Problem Statement and Research Purpose: The aim of this research is to evaluate the classroom anxiety experienced by the students in the distance education process in the teaching of Turkish as a foreign language within the framework of the experiences of the instructors. In teaching Turkish as a foreign language, a new context has been encountered with the orientation of the course environment to online classes. The evaluations of the instructors, who had the opportunity to compare traditional education and distance education and observe the classroom anxiety of the students during the distance education process, were taken. In this way, the problems experienced by the students in the classroom, especially during the distance education process, were tried to be revealed.

Methodology: Qualitative research methods were used in the study. The design of the research is an explanatory case study. The participants consist of 10 lecturers working at TÖMERs. While collecting data from the instructors, a semi-structured interview form was used and interviews were conducted with each participant. The obtained data were subjected to content analysis. Some measures were taken to increase the credibility, transferability and confirmability of the research.

Findings: One of the prominent findings within the scope of the research is that social learning is at the forefront in face-to-face education environments. On the other hand, in distance education environments, individual (autonomous) learning and a flexible teaching style have come to the fore. The findings also showed that the instructors’ not giving feedback during the teaching process communication breakdowns in the teaching process led the students to anxiety. In addition, students' comparing themselves with other students and not being able to adapt to the classroom caused them to feel anxious in the classroom. The benefits of keeping strong communication in and out of the classroom, making use of materials, and providing a planned process to students are also revealed in the research findings.

Implications for Research and Practice: In the future, studies based on student views on classroom anxiety can be conducted. Activities can be organized to strengthen in-class communication in distance education, studies on Web 2.0 tools, auxiliary materials and the effects of social media can also be examined.

Keywords: foreign language classroom anxiety, distance education, lecturers, qualitative research