Görsel Sanatlar Dersinde Farklılıklara Saygı Değerinin Etkinlikler Yoluyla Kazandırılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma


Gülüm B., Türker İ. H.

e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.13, sa.1, ss.220-232, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma, farklılıklara saygı temelli görsel sanatlar etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin farklılıklara saygı tutumları üzerindeki etkisini incelemek amacını taşımakta ve görsel sanatlar öğretiminde, öğrencilerin farklılıklara saygı tutumlarını geliştirebilecek etkinliklere yer verilmesinin önemini vurgulamaktadır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden eşitlenmemiş kontrol gruplu öntest-sontest yarı deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle deney ve kontrol grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Farklılıklara Saygı Ölçeği (FSÖ) ön test olarak uygulanmıştır. Ardından uygulama sürecinde deney grubuna farklılıklara saygı tutumlarını geliştirmeye yönelik hazırlanan 8 görsel sanatlar etkinliği; kontrol grubuna ise Görsel Sanatlar Öğretim Programı uygulanmıştır. Deney sürecinin sonunda deney ve kontrol gruplarına FSÖ son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS paket programı aracılığıyla non-parametrik testlerden Mann Whiney U ve Wilcoxon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda deney ve kontrol gruplarının uygulama öncesinde denk olduğu anlaşılmıştır. Deney grubunun uygulanan program öncesi ve sonrası 3 alt boyutta ve ölçeğin tümünden aldığı puanlar arasında son test lehine anlamlı farklılık bulunurken; kontrol grubunun tüm alt boyutlarda ve ölçeğin tümünden aldığı puanlar arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulanan program sonrası 3 alt boyutta ve ölçeğin tümünden aldıkları puanlar arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre, farklılıklara saygı temelli görsel sanatlar etkinliklerinin çocukların farklılıklara saygı tutumlarını anlamlı düzeyde geliştirdiği görülmüştür.

This research aims to examine the effect of respect for difference-based visual arts activities on the sixth grade middle school students' attitudes towards respect for differences and emphasizes the importance of including activities that can improve students' attitudes towards respecting differences in visual arts teaching. In the research, pretest-posttest randomized experimental design, which is one of the quantitative research models, was used. Respect for Differences Scale which is developed by the researcher was firstly applied to experimental and control groups as a pre-test. Eight visual arts activities to develop their levels of respect for differences was applied to experimental group and the Visual Arts Education Program was applied to the control group. At the end of the experimental period Respect for Differences Scale (RFDS) was applied to the experimental and control groups as a posttest. The data were analyzed using the non-parametric Mann-Whitney U and Wilcoxon tests via SPSS program. As a result of the analyses, it was understood that the experimental and control groups were equivalent before the implementation. While there was a significant difference in favor of the post-test between the scores of the experimental group before and after the program applied, in the 3 sub-dimensions and the whole scale; There was no significant difference between the scores of the control group in all sub-dimensions and the whole scale. In addition, there was a significant difference in favor of the experimental group between the scores of the experimental and control groups in all three sub-dimensions and the entire scale after the program. According to these results, it was observed that the visual arts activities based on respect for differences significantly improved the children's attitudes towards respect for differences.