GUSTAVE COURBET’NİN “KARŞILAŞMA-GÜNAYDIN BAY COURBET” ADLI ESERİNDEKİ GÖSTERGELERLE DOĞU KÜLTÜRÜNDEKİ EL ÖPME OLGULARINDAKİ GÖSTERGELERİN KARŞILAŞTIRILMASI


Creative Commons License

Karabulut N., Daşdemir F.

TURAN-SAM: TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi, sa.45, ss.336-344, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZ

Sanatsal oluşumların, Tarih öncesi çağlardan başlayıp, çağlara ve dönemlere göre kendini yenileyerek ilerlemesi, toplumsal, kültürel yeniliklerin ve değişimlerin etkisiyle kendi ilkelerinden taviz vermeden sürekli varlığını devam ettirdiği görülmektedir. Yenilikleri ve değişimleri benimseyen sanat; toplumun yaşayış biçiminde, bulunduğu coğrafyada, zamanda, inançlarında ve benzeri alanlarda her daim kendisini hissettirerek süre gelmiştir. Sanatın bu gibi kavramlarla şekillenmesi farklı kültürler arasında kullanılan ortak bir dil kimliğinin kazanılmasına da zemin oluşturmuştur. Kültürel bir eylem olan selamlaşmanın, birçok ülkede ve kültürde farklı ritüellerle gerçekleşmesi olağandır. Göstergebilim çerçevesinde ele alınan selamlaşma ve el öpme ritüellerinin gösterge olarak içerdiği anlamların farklı kültürlerde ne şekilde lanse edildiği üzerinde durulmuştur. Doğu kültüründe saygı ve sevgiyi gösteren el öpme ediminin Batı kültüründe yetişen Fransız sanatçı Gustave Courbet’nin, “Karşılaşma-Günaydın Bay Courbet” adlı eserindeki selamlaşma eylemiyle ile karşılaştırılması yapılmıştır.

Bu çalışmada, Gustave Courbet’nin Karşılaşma adlı eserindeki selamlaşma ritüeli ve Doğu kültüründeki el öpme anlayışı ele alınarak, gösterge ve göstergebilim, öpme kavramı, kültür gibi kavramların tarihi sürecine değinilmiştir. Beli başlı görsellere yer verilerek çalışma desteklenmiştir. Bu araştırma; içerik bakımından daha önceki çalışmalarla örtüşürken, sonraki araştırmalara da ışık tutacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Kültür, Göstergebilim, Selamlaşma, Öpme.