Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde kural oluşturma stratejisinin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kemal Yavuçkal

Danışman: Ufuk Şimşek

Özet:

Amaç: Ortaokul 5.sınıf sosyal bilgiler dersinde kural oluşturma stratejisinin etkililiğini incelemek ve kural oluşturma stratejisine yönelik öğrenci ve öğretmen görüşlerini tespit etmektir. Yöntem: Araştırmada karma araştırma desenlerinden gömülü desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında, Erzurum ili Aşkale ilçesinde bir ortaokulun 5. sınıfında öğrenim görmekte olan toplam 38 (DG=19, KG=19) öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin akademik başarılarını belirlemek için Akademik Başarı Testi (ABT), uygulanan kural oluşturma stratejisi hakkında öğrencilerin görüşlerini tespit etmek için açık uçlu sorulardan oluşan anket formu, öğretmen görüşlerini belirlemek için ise yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ABT'den elde edilen verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi; anket formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formundan elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin akademik başarılarını belirlemek için DG ve KG'ye ön test ve son test olarak uygulanan ABT puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Nitel bulgularda ise kural oluşturma stratejisi, DG'nin ilgisini çekmiş ve kuralların benimsenmesinde etkili olmuştur. Öğretmenler de DG'de fark edilir derecede olumlu yönde değişim yaşandığını ve kurallara uyulduğunu belirtmişlerdir. Dolayısıyla kural oluşturma stratejisinin etkililiğiyle ilgili öğrenci ve öğretmenlerin görüşleri olumludur. Sonuç: ABT sonucunda gruplar arasında anlamlı bir fark olmamasına rağmen nitel veriler ışığında kural oluşturma stratejisinin öğrenci davranışlarına pozitif etki yaptığı tespit edilmiştir.