DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU OLAN ÇOCUKLARIN ANNELERİNE VERİLEN PSİKO-EĞİTİMİN ANNE ÇOCUK ETKİLEŞİMİNE VE AİLE İŞLEVSELLİĞİNE ETKİSİNİN BELİRLENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Hemşirelik, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Özgün Öztürk

Danışman: Mine Ekinci

Özet:

Amaç: Bu araştırma dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu olan çocukların annelerine verilen psiko-eğitimin anne çocuk etkileşimine ve aile işlevselliğine etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Metot: Araştırma ön test,son test, kontrol gruplu yarı deneysel olarak Haziran 2015- Nisan 2019 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Haziran 2015 – Haziran 2016 tarihleri arasında Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi polikliniğine başvuran DEHB tanısı alan çocuklar ve anneleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini dâhil edilme kriterlerine uyan 98 anne ve çocuk (25 çocuk-25 anne deney, 24 çocuk-24 anne, kontrol) oluşturmuştur. Deney grubunda yer alan annelere psiko-eğitim verilmiştir. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Aile Değerlendirme Ölçeği”, “Ebeveyn Kabul-Red/Kontrol Ölçeği” kullanılmıştır. Aile Değerlendirme Ölçeği annelere, Ebeveyn Kabul Red/Kontrol Ölçeği çocuklara uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Kolmogorov-Smirnov Testi, Pearson Ki-Kare Testi, T-Testi, Mann-Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi spearman korelasyon testi kullanılmıştır. Bulgular: Deney grubunda Ebeveyn Kabul Red/Kontrol Ölçeği son test sıcaklık/ şefkat (25.36±5.45), düşmanlık/ saldırganlık (19.84±2.99), kayıtsıtlık/ ihmal (20.08±3.42), kontrol alt ölçekleri (32.96±3.31) puan ortalamalarının ön testlere göre anlamlı düzeyde düşük olduğu bulunmuştur (p<0.05). Deney grubunda Aile Değerlendirme Ölçeği son test iletişim (2.45±0.21), gereken ilgiyi gösterme (2.81±0.17), davranış kontrolü (2.76±0.19) alt ölçek puan ortalamalarının ön testlere göre anlamlı düzeyde düşük olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Sonuç: DEHB olan çocukların annelerine verilen psiko-eğitimin anne çocuk etkileşimini ve aile işlevselliğini artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. DEHB olan çocukların annelerine verilen eğitimlerin yaygınlaştırılması önerilebilir. Anahtar Kelimeler: Aile işlevselliği, anneler, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu, psiko-eğitim, psikiyatri hemşiresi