İlkokul 4. sınıfta uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık becerisine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKÇE TEDİK

Danışman: Abdulhak Halim Ulaş

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı ilkokul 4.sınıf öğrencilerine uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin yaratıcılık becerilerinin gelişimine etkisinin incelenmesidir. Araştırmada bu amaca uygun olarak ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Erzurum ilinde bulunan 966 ilkokul oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Erzurum’ da bulunan Aydın Doğan İlköğretim Okulu 4-A ve 4-B sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda 17 kontrol, 17 deney olmak üzere 34 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak 1977’de Raudsepp tarafından geliştirilen ve Çoban (1999) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ne Kadar Yaratıcısınız?” ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde 18.0 paket programından faydalanılarak frekans ve yüzde değerleri, parametrik testlerden bağımsız gruplarda t- testi ve One Way ANOVA, nonparametrik testlerden Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. İstatistiksel sonuçların anlamlılığı %95 güven aralığında p<0,5 düzeyinde incelenmiştir. Sonuç olarak ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen şeklinde yapılan bu çalışmada görülmüştür ki yaratıcı drama etkinlikleri öğrencilerin yaratıcılık becerileri üzerinde olumlu etki yapmaktadır. Ancak öğrencilerin yaratıcılık becerileri üzerinde cinsiyet, anne-babanın eğitim düzeyi ve gelir düzeyi etkili olmamaktadır. Anahtar Sözcükler: yaratıcı drama, yaratıcılık, beceri, cinsiyet, eğitim düzeyi, gelir düzeyi