Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Müziksel İşitme Dersine Yönelik Tutumlarının Makamsal Dikte Yazma Becerilerine Etkileri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Bilimleri Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nabi BURÇ

Danışman: Yavuz Şen

Özet:

Bu araştırmada, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü ve Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencilerinin müziksel işitme dersine yönelik tutumlarının ve bu tutumların makamsal dikte yazma becerilerine etkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma, öğrencilerin müziksel işitme dersine yönelik tutumlarının ve bir yönüyle de araştırmaya katılan öğrencilerin makamsal dikte yazmadaki becerilerinin belirlenmesi, mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda tutum, müziksel işitme ve müziksel diktenin bir arada incelenmesi yönüyle önem taşımaktadır. Araştırma, nitel destekli olup, nicel verilere bağlı betimsel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama (survey) modelinde tasarlanmış, tutum ölçeği kullanılmış, makamsal dikte uygulaması yapılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin tutumlarının genel olarak olumlu olduğu, makamsal dikte yazma becerilerinin orta düzeyin biraz üstünde olduğu, tutumlarla dikte puanları arasında paralellik ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonuçlarına varılmıştır. Yapılan testlerden elde edilen verilere göre öğrencilerin tutum puanlarının ortalamalarının okudukları fakülteye göre farklılık gösterdiği, bu ortalamaların makamsal dikte 2 ile arasında farklılık olduğu, madde bazındaki tutumlarının ise bazı maddelerde cinsiyet, mezun olunan lise, öğrenim görülen fakülte, çalgı ve ağırlıklı olarak dinlenen müzik türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği, yaş, sınıf ve icra edilen müzik türü değişkenlerine göre farklılık göstermediği, öğrencilerin makamsal dikte puanlarının ise, mezun olunan lise ve sınıf değişkenlerine göre farklılık gösterdiği, cinsiyet, yaş, fakülte, çalgı, ağırlıklı olarak dinlenen müzik türü ve ağırlıklı olarak icra edilen müzik türü değişkenlerine göre farklılık göstermediği bulgularına ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Müzik eğitimi, müziksel işitme, makamsal dikte, tutum.