Sosyal bilgiler dersinde eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi film kullanımının öğrencilerin tutum, motivasyon ve akademik başarılarına etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET ŞENTÜRK

Danışman: Ufuk Şimşek

Özet:

Bu çalışmanın amacı 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersi "Bilim, Teknoloji ve Toplum" öğrenme alanında eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi film kullanımın öğrencilerin derse ilişkin tutumları, motivasyonları ve akademik başarıları üzerindeki etkilerini ve öğretim materyallerine ilişkin öğrenci deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Yöntem: Çalışmada nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin bir arada kullanılmasına karar verilmiştir. Bu nedenle araştırmada karma desen kullanılmıştır. Çalışma karma yöntem desenlerinden gömülü desene uygun olarak yürütülmüştür. Çalışmanın nicel bölümünde eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi filmlerin öğretim materyali olarak kullanılmasının etkisi karşılaştırılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda ise fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Öğrencilerin eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi filmler hakkındaki düşüncelerinin belirlenmesi için öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Bulgular: Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre eğitici çizgi romanların kullanıldığı Deney-1 ve eğitici çizgi filmlerin kullanıldığı Deney-2 grubu öğrencileri ile Kontrol grubu öğrencileri arasında tutum, motivasyon ve akademik başarı puan ortalamaları açısından anlamlı farklılık oluştuğu görülmüştür. Ayrıca Deney-1 ve Deney-2 grubu arasında tutum ve motivasyon değerleri açısından anlamlı bir farklılık oluşmazken akademik başarı puan ortalamaları açısından Deney-1 grubu öğrencileri lehine anlamlı farklılık oluştuğu görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen bulgulara göre öğrencilerin eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi filmlerin sınıf ortamında kullanmalarından memnun oldukları ve bu öğretim materyallerini öğretici, eğlendirici, dikkat çekici olarak değerlendirdikleri görülmüştür. Sonuç: Sosyal Bilgiler dersinde kullanılan eğitici çizgi roman ve eğitici çizgi filmlerin öğrencilerin derse ilişkin tutum, motivasyon ve akademik başarıları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu ve öğrencilerin bu öğretim materyallerini etkili ve olumlu bulduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, eğitici çizgi roman, eğitici çizgi film