Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MERVE PİRİM
Danışman: Osman Berna İpekten
Özet:
Marka kavramının zamanla önemli hale gelmesi, marka değerinin hesaplanmasını
ve hesaplama yapılırken hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini gündeme getirmiştir.
Soyut bir kavram olan markanın yarattığı değeri saptamak oldukça güçtür. Birçok gerçek
ve tüzel kişi tarafından marka değerinin tespit edilebilmesi için finansal verilere dayalı,
tüketici gruplarının davranışlarına dayalı ve her iki yöntemin bir arada kullanıldığı
yöntemler geliştirilmiştir.
Bu çalışmanın amacı, Hirose yöntemi ile firmaların marka değeri hesaplanıp
COVID-19 pandemisi süresinde değerlerdeki değişiklikleri incelemek ve yöntem
değişkenlerinin marka değeri üzerinde firmaya, zamana ve sektörlere göre değişiklik
gösterip göstermediğini panel veri analizi ile belirlemektir. Bu amaçla Borsa İstanbul’da
faaliyet gösteren 2013-2021 yılları arasında verilerine ulaşılabilen 34 firmaya ait finansal
tablo verileri kullanılarak 2017-2021 yıllarına ait marka değerleri hesaplanmıştır.
Gerçekleştirilen uygulamalar sonucunda COVID-19 sürecinin firmaların marka değerleri
üzerinde olumlu ve olumsuz değişimler meydana getirdiği belirlenmiş, değişkenlerin
firmaya ve döneme göre anlamlı farklılıklar gösterdiği, fakat sektör değiştikçe bağımsız
değişkenlerin marka değeri üzerinde etkisinin farklılaşmadığı tüm sektörlerde aynı etkiye
sahip olduğu ortaya çıkmıştır