Kültürel melezleşme ekseninde İran Darroudi’nin yaşamı ve sanatı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nesrin AYLAR

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Geçmişten günümüze kim olduğunu arayan, zaman zaman bu önemli sorunun/soru’nun ortasında kalan insanoğlunun kimlik arayışı, özellikle içinde bulunduğumuz çağda, değişmez problemler arasında yer aldı. İnsanoğlunun kimliğini başkalarının önünde neden ve nasıl gösterdiği, resim ve ressamlar alanında ele alınabilecek sorulardandır.

Son iki asırdır önemli değişmeler yaşayan Asya’nın önemli ülkelerinden biri olan İran’da değişim geçtiğimiz yüzyılda doruk noktasına ulaştı. Bunun neticesinde resim alanında Batı eksenli mühim gelişmeler meydana geldi. Bazı ressamlar Batı tarzı bir anlayışının yanında kendi kimliğini öne çıkaran eserler meydana getirdiler. Bu ressamlardan biri de 20. yüzyılda İran’daki en önemli kadın ressamlardan biri olan İran Darroudi’dir.

Batı tarzı eğitim almak maksadıyla Fransa’ya giden İran Darroudi, batıda aldığı eğitimden sonra meydana getirdiği eserlerde çağdaş batı tekniklerini kullandı. Ancak bunun yanında kendi İranlı kimliğine ait sembolleri de hemen her eserinde işledi. Yani metot açısından batı tekniklerini kullanan ressam, içerik açısından kendi kimliğine dayandı. Bu açıdan ressamın eserleri melez sanat bağlamında değerlendirilir. Bu araştırmanın nihai amacı, İran Darroudi’nin eserlerindeki batılı tekniklerin yanında kendi kimliğinin görsel işaretlerini ve varlık nedenlerini tanımak, ortaya çıkarmak ve bu faktörleri eleştiriye tabi tutmaktır. Bu bağlamda İran Darroudi’nin eserlerindeki kimliğin görsel kimlik işaretlerinin (milli, dini ve kültürel) varlık nedenleri ortaya koyulmuştur.

İran Darroudi, Batı sanatından ve tekniğinden etkilenmiş ve bu tekniği kimliğini göstermek için kullanmıştır. Bu ressamın eserlerinde milli kimlik unsurlarının diğer kimlik unsurlarından daha çok olması, sanatçının mensubu olduğu ülkeden ne derece etkilendiğini göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: İran Darroudi, İran Sanatı, İran kimliği, Melez kimlik, Kültürel Melezleşme