Resmin nasıl asıldığının tarihi; form-fonksiyon ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müsebbih FINDIK

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Resmin sunumuna yönelik tarihsel seyir; mağara duvarlarına yapılan resimlerden günümüzde sanat olup-olmadığı tartışılan iş'lere kadar baktığımızda gördüğümüz şeylerin, sanat eserlerinin ve sergileme mekanlarının birbirine nasıl etki ettiğinin, toplum-birey bağlamında sanatın ne işe yaradığının, bir ifade biçimi olarak sanat yapıtının niteliğinin sanatçı/izleyici arasındaki mesafeyi nasıl görünür kıldığının sorgulanması aşamasındadır. Bu aşamayı anlamlandırmak, tarihsel süreçteki değişen ve gelişen durumları form-fonksiyon ilişkisi bağlamında değerlendirmek amacında olan tez çalışmamızda, mekanlara ve çağlara yayılan sanatsal yaratıların hem biçimsel hem ifadesel farklılığına yol açanın, sanatçının üretmiş olduğunun nasıl, nerede, ne zaman ve niçin sanatsal yaratıya dönüştürüldüğü, neyin nasıl sunulduğu, sunulanların izleyicide ne tür tepkilere yol açtığı eş deyişle sanat yapıtının konum belirleyicilerinin ne olduğu incelenmiştir. Kapalı kutudaymış izlenimi veren yaratılardan; yerde-ayakaltına, gökte-ulaşılamaz noktaya, duvarda-göz hizasına ve hatta bir el çantasının içinde gidilen her yere götürülebilen ve seyyariyet kazanan sanatsal yaratılara değin her şey, -resim olarak nitelendirilebilirlilik arzeder- bulunulan konuma göre kazanılan anlam farklılıklarının ispatı olarak örneklendirilmişlerdir. Sanat ve hayat arasındaki mesafeyi yok eden- (resim)-in, illa ki asılması ya da izlenmesi için bir galeri/sergi salonu olması, açık-kapalı yer, mekanın içerisi-dışarısı, yukarısı-aşağısı farketmeksizin tüm olasılıklar dahilinde konumlanması söz konusudur. Tez çalışması, elde edilen verilerin tasarım sırasında ve sonrasında uygulanabilirliğini değerlendiren bir dizi resim-(sel)-form ile de desteklenmiş, sanat nesnesinin, üretiminin ve tüketiminin, izleyiciyle yapıtı etkileşime sokma çabasının görünürlüğü sağlanmıştır.