Çağdaş sanat müzeciliği kapsamında Türkiye'deki müzecilik hareketlerine bir bakış


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayfer KARABIYIK

Danışman: Fevziye Eyigör Pelikoğlu

Özet:

Kültürel varlıkları koruma ve gelecek kuşaklara miras bırakma gibi işlevlerinedeniyle müzeleri olmazsa olmaz bir gereksinim olarak kavrayan müzecilik anlayışınınönemini vurgulamak; günümüz koşullarında, ülkemizde bir sorun olarak algılanması gerekennitelik ve nicelik açısından yetersiz müzecilik anlayışını bilinç seviyesine yükseltmek; dünyadave Türkiye'deki müzecilik uygulamalarındaki örneklerden hareketle ideal bir çağdaş sanatlarmüzesi profili oluşturmak tezin amacı olmuştur.18.yy'dan günümüze değin, dünyada, her geçen gün daha başarılı müzecilikfaaliyetleri, koruma yöntemleri geliştirilirken ve görkemli müze yapıları yükselirken,ülkemizde son 50-60 yılda müzecilik anlayışı gelişmeye başlamış, maalesef nitelik ve nicelikaçısından düşük seviyede sonuçlar elde edilmiştir. Müzelerdeki mevcut imkanlar çerçevesindetozlu arşivlerin parçaları konumunda yada sergilendikleri ıssız mekanlarda işlevsizleştirilmişolan eserlere hakettikleri değerin verilmediği görülmektedir. Sanat eserlerini herkesin ilgisinesunabilmek, kültürel hoyratlıktan onları esirgeyebilmek ve birer eğitim aracı halinegetirebilmek gerekmektedir. Çünkü, kişilerin tüketim alanları bildikleri, gördükleri, duyduklarıve dokundukları ile sınırlıdır; bu durumda müzeler, bir ülkenin kültürel koşullanmasını,bilinçlenmesini ve eğitimini sağlayan en üst düzey kurumlardır. Bu durumda, toplum-kültürilişkisinde müzelerin yaygınlaştırılmasının önemi ve müzecilik anlayışının geliştirilmesi gereğianlaşılır olmaktadır. Müzecilik anlayışının toplumsal bilinç oluşturmada gecikmişliğine ve pekçok olumsuzluğa rağmen, ülkemizde, özellikle son 10-15 yıldır bilinç düzeyinin yükseldiği,sadece resmi kurumlar aracılığıyla değil, özel kurumlar aracılığıyla olduğu gözlemlenmektedir.Ancak, plastik sanatlar alanında çağdaş sanat müzeciliğinin en ihmal edilen alan olduğu dagözden kaçmamaktadır.Tez eserimiz, bilimsel bir problematiği araştıran, inceleyen ve çözüm önerilerisunan bir alan yaratma arzusundadır. Müzecilik anlayışının bilinçle kavranmasınayönelik, toplumsal, kültürel, bilimsel katkı sağlaması beklenmektedir.