EYLEMCİLİKTE KULLANILAN STRATEJİK HALKLA İLİŞKİLER FAALİYETLERİNİN ANALİTİK HİYERARŞİ SÜRECİ (AHP) YÖNTEMİ KULLANILARAK DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Geçikli F., Yıldırmaz A.

THE JOURNAL OF KESIT ACADEMY, cilt.6, sa.22, ss.49-69, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Hem Eylemcilik hem de halkla ilişkiler alanında 1960 ve 70’li yıllardan itibaren değişim

ve dönüşümler yaşanmaktadır. Bu değişim ve dönüşümler her iki alanda da

yeni paradigmaların ortaya çıkmasını beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada da,

Türkiye’de faaliyet gösteren bazı çevreci örgütlerin eylemciliğin her bir aşamasında

(Gerilme, Harekete Geçme, Yüzleşme, Müzakere, Çözüm) örgütlerde görevli

uzmanların uygulamayı tercih ettikleri en uygun stratejik halkla ilişkiler uygulamalarının

belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmada ilk olarak, çevreci örgütlerde

görev alan uzman gönüllülerin en uygun stratejik halkla ilişkiler alternatiflerinin

belirlenmesi amacıyla anket formu hazırlanmıştır. Araştırmada AHP için

göreli önem ölçeği kullanılmıştır. Uzmanlardan, eylemcilik açısından stratejik

halkla ilişkiler alternatiflerinin birbirlerine karşı üstünlüklerini ortaya koymaları istenmiştir.

AHP anketinde kriterlerin ikili karşılaştırmalarına göre, eylemcilik aşamalarından

en önemli bulunan kriterin harekete geçme aşaması kriterinin olduğu

tespit edilmiştir. Daha sonra sırasıyla yüzleşme, gerilme, çözüm ve müzakere aşamaları

gelmektedir. Araştırmada ortaya çıkan bir diğer sonuç ise, uzmanların uygulamayı en fazla tercih ettikleri strateji kriz yönetimidir