ÜÇ BOYUTLU FİLM İZLEMEK İSTİYORSANIZ GÖZLÜKLERİNİZİ ÇIKARIN


Creative Commons License

Erdem S.

5th INTERNATIONAL ‘COMMUNICATION IN NEW WORLD’ CONGRESS, İstanbul, Türkiye, 12 Haziran 2021, ss.11-18

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.11-18
  • Atatürk Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Otostereoskopi (autostereoscope), izleyici tarafından herhangi bir  zel başlık veya lens

kullanılmasını gerektirmeden doğası gereği stereoskopik olan g rselleri g rüntülemek i in

kullanılan teknik bir y ntemdir.  zünde, kişinin herhangi bir 3D g zlük takmak zorunda

kalmadan g rüntüleri ü  boyutlu olarak algılamasını sağlamaktadır. Geleneksel 3D

televizyonlarda g rüntüler, tipik olarak, -biri sağ g z i in diğeri sol g z i in olmak üzere- ü 

boyutlu g zlüklerin kullanımıyla iki ayrı g rüntü birleştirilerek bu etkiyi a ığa  ıkarmak

mümkündür. Otomatik bir 3D ekranda, ekran tabanlı teknolojiler, belirli bir aralıkta oturan

izleyicilerin ekrandaki derinliği  ıplak g zle algılamasına izin vermektedir. İki  eşit

otostreoskopik ekran bulunmaktadır. Birinci tip, her bir g zün farklı g rünümle sunulmasını

sağlamak i in izleyicinin baş hareketlerini takip eder. İkinci tip ekranda, her  er evenin aynı

anda sunulan g rüntülerin birden  ok perspektifi kullanılarak belirli aralıkta konuşlanmış

bulunan izleyicilerin her bir g züne ayrı perspektifleri g sterilmektedir.

İnsanın stereo g rüşü, retina tarafından yalnızca iki boyutta alınan g rüntülerden ü  boyutlu

yapıları ve formları işlemek ve yorumlamak i in birincil (veya fizyolojik) ve ikincil (veya

psikolojik) derinlik ipu larına dayanır. Stereoskopi, bir ekranda derinlik algılamasını sağlayan

bir teknoloji olarak tanımlanmaktadır. Geleneksel 3D televizyonlar (filmler), biri sağ diğeri ise

sol g z i in kullanılmak i in tasarlanmış 3D g zlük kullanımı ile birleştirilen iki farklı g rüntü

sunarak bu etkiyi ger ekleştirmeye  alışmaktadır. Otostereoskopik ekranlarda, belirli aralıkta

oturan izleyicinin ekrandaki derinliği herhangi bir ekipman kullanmadan algılaması olarak

tanımlanmaktadır.

Yakın gelecekte, seyircinin konumu ile ilgili yaşanılan sorun ortadan kalktığında, evlerden

sinemalara kadar bir ok ortamda g zlüksüz 3D film ve televizyon izleme alışkanlığı gelişeceği

 ng rülebilmektedir. Bu bağlamda, bu tekniğin kullanımına ilişkin olarak literatür üzerinden

sistematik bir inceleme yapılarak ilgili alana katkıda bulunulması ama lanmıştır. Teknolojinin

ilerlemesi ile birlikte izleme alışkanlığının değişimine etki edecek bu yeni uygulamanın

anlaşılması araştırmacıların, gelecekte, alanda ger ekleştirmeyi planladıkları  alışmalarına y n

verecektir.

Anahtar Kelimeler: Otostreoskopik,    Boyut, Algı.