Görme yetersizliği olan öğrencilerin ‘maddenin halleri ve ısı’ ünitesini öğrenmeye yönelik ihtiyaç analizi


Creative Commons License

Kızılaslan A., Sözbilir M.

Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.35, ss.274-290, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Fen eğitimi, çocukların bilimsel düşünme becerilerinin gelişmesinde, günlük hayatta karşılaştıkları problemlere bilimsel cevap verebilmelerinde, problem çözme becerilerinin gelişmesinde, yaşama dair deneyim ve becerilerinin artmasında önemli bir yere sahiptir. Fakat ülkemizde özel eğitim fen eğitimi alanında öğretmen yetiştiren lisans düzeyinde kurumlar bulunmamaktadır. Görme yetersizliği olan bireyler çoğunlukla dokunma, işitme ve tatma gibi diğer duyularını kullanarak bilgiye erişmek zorundadırlar. Eğitim-öğretim sürecinde farklı duyuları ön plana çıkararak yetersizliği olan bireylerin bilimsel bilgiye ulaşmaları kolaylaştırılabilir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı olan durum çalışması yönteminden yararlanılmıştır. Genel olarak durum çalışmalarında araştırmacılar, sahip olduğu “nasıl” veya “neden” sorularına cevap ararlar. Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıf görme yetersizliği olan öğrencilerin ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesindeki kavramları öğrenmeye yönelik ihtiyaçları tespit edilmeye çalışılmıştır. Örneklem, Erzurum Yakutiye Görme Engelliler Ortaokulu 8. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. İhtiyaç analizine 4 öğrenci dâhil olmuştur. İhtiyaç analizine 2 tane hiç görmeyen öğrenci ve 2 tane az gören katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin ihtiyaçları eğitim ortamı, öğretim, öğrenim ve ölçmedeğerlendirme boyutlarında öğrencilerin ihtiyaçları belirlemiştir. 

Science education has an important place in the development of children's scientific thinking skills, in the ability to answer scientific problems in everyday life, in the development of problem solving skills, and in the enhancement of life experiences and skills. Individuals with visual impairment access to information using other senses such as touch, hearing and tasting. By providing different senses to the foreground in the education process, it is possible to facilitate the scientific knowledge achievement of individuals with visual impairment. The case study method, qualitative research approach, was used in the study. In this study, it was tried to determine the learning needs related the concepts of 'State of Matter and Heat' units of the 8th grades of primary students with visual impairment. 8th grade students of the Erzurum Yakutiye Visual Impairment School are sample of this study. Sample consists of the four students. Two of these students are blind and two of them have low vision. The needs of the students in the study set the needs of the students in the educational environment, teaching, learning and measurement-evaluation dimensions.