Uzaktan eğitim merkezlerinin uygulama deneyimlerine dayalı kampüs tabanlı çevrim içi derslerin yürütülme sürecinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Atatürk Üniversitesi, Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşin Gaye Üstün

Danışman: Engin Kurşun

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki üniversiteler tarafından yürütülmekte olan Kampüs Tabanlı Çevrim İçi Derslerin (KTÇD) eğitim-öğretim (öğretme-öğrenme, ders geliştirme, ölçme-değerlendirme) ve destek (öğrenci desteği, öğretim elemanı desteği) boyutlarında işleyiş sürecini, uygulamalarındaki değişimleri ve farklı modellerin seçimine karar vermeyi etkileyen faktörleri incelemektir. Yöntem: Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden iç içe çoklu durum tasarımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, kartopu ve maksimum çeşitleme örnekleme yöntemi ile seçilen, dört Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi (UZEM) oluşturmaktadır. Araştırma verileri UZEM'lerde KTÇD sürecinde uygulayıcı olarak görev yapan toplam 24 kişi ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden, sistem kayıtları, sınav ve destek hizmet belgeleri ve web sitelerinin incelenmesinden elde edilen nitel verilerden oluşmaktadır. Bulgular: Elde edilen bulgular sonucunda UZEM'lerin, öğretme-öğrenme boyutunda senkron ağırlıklı, asenkron ağırlıklı ya da tam asenkron model, ölçme-değerlendirme boyutunda ise merkezî, eş zamanlı ve bağımsız sınav model tercihinde bulundukları görülmüştür. Öğrencilere sistem tanıtımı, akademik, teknik ve idari; öğretim elemanlarına ise teknik, pedagojik, finansal ve sosyal destek hizmetleri verilmiştir. UZEM'lerin model seçiminde maliyet, insan kaynağı, fiziksel koşullar gibi birçok faktör etkili olmuştur. Sonuç: Uzaktan eğitim uygulayıcılarının bireysel deneyimleri öğretme-öğrenme modellerinin ilk başlangıcını şekillendirmiş ve onlara belirli kararlar aldırtmıştır. Bu kararların alınmasında öğretim elemanı ve öğrenci merkezde yer alırken zaman zaman maliyet ve kalite ön plana çıkmıştır. Öğrencilere ağırlıklı olarak sistem tanıtımı ve teknik destek hizmeti verildiği, akademik desteğin ve idari desteğin ise daha az verildiği, öğretim elemanlarına ise ağırlıklı olarak teknik destek verildiği, pedagojik, sosyal ve finansal desteğin ise ihmal edildiği tespit edilmiştir. Çalışma sonrasında politika geliştiricilere, uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik önerilere yer verilmiştir.