Süt Ürünlerinde Marka Rekabeti ve Tüketici Davranışları: Erzurum İli Örneği


Dağdemir V. (Yürütücü), Topcu Y.

TÜBİTAK Projesi, 2006 - 2007

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2006
  • Bitiş Tarihi: Mart 2007

Proje Özeti

Global piyasalar, bilgi toplumuna geçiş ve yoğun rekabet ortamı ekonominin diğer

alanlarında olduğu gibi pazarlama alanında da köklü değişiklikleri gerekli kılmaktadır.

Pazarlamacılar, artan tüketici talepleri ve teknolojik ilerlemeler karşısında pazarlama

anlayışlarını değiştirmektedirler. Kitlesel piyasa yöneliminden bireysel müşteri odaklı bütünsel

pazarlama anlayışıyla hedef piyasa yönelimine geçmektedirler. Bu pazarlama anlayışı ile

tüketicilerin satın alma modelleri ve davranışları analiz edilerek, bireysel müşterilerin demografik,

sosyo-ekonomik, kültürel ve psikolojik özelliklerine uyarlanmış piyasa kesitleri oluşturulmaktadır.

Bu araştırmada da, Erzurum ilindeki markalı süt ürünleri tüketen tüketicilerin satın alma

modelinde etkili olan ürün, marka ve piyasa odaklı rekabet faktörleri analiz edilmiş ve marka

bağımlıklarına göre piyasa kesitleri oluşturulmuştur. Ayrıca markalı içme sütünde tüketicilerin

toplam faydasını maksimum kılan ürün nitelik setleri belirlenmiştir.

Marka bağımlılığı yüksek olan kümelerde; hedef tüketiciye ulaşım ve marka sadakati, marka

güvenirliği ve markaya ulaşım, geleneksellik ve ürünlerin orijini gibi faktörler önemli iken marka

bağımlılığı düşük olan kümelerde ise; tüketici duyarlılığı ve ekonomiklik, tutundurma çabaları,

ürünün fiziki görünümü, tüketici imajı, ürün orijini ve kalite değeri önemli bulunmuştur.

Tüketicilere maksimum faydayı sağlayan ürün nitelik seti; marka faktöründe “U”, ambalaj

faktöründe “UHT”, satış yeri faktöründe “market” ve satış fiyatı faktöründe de “1,40 YTL”dir.

Bireysel müşteri yöneliminin önem kazandığı pazarlama alanında pazarlamacılar, homojen

gruplara bölünmüş hedef piyasaların nitelikleri doğrultusunda marka ve kategori yönetimi ile

ürün sunumlarını artırmak, hedef müşteri kitlelerine ulaşmak ya da müşteri bağımlılığı

oluşturmak için bireysel tüketici taleplerini dikkate alan pazarlama taktik ve stratejileri

kullanmalıdırlar.