Arargüç M. F. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026
Yazma, yabancı dil öğrenen öğrenciler için önemli ancak bir o kadar da zor bir beceridir (Fan & Ma,
2018). Dolayısıyla bu becerinin geliştirilmesinde dönüt önemli bir role sahiptir. Yabancı dil öğreniminde
öğrencilerin ürettikleri dil çıktılarına dair olumlu ya da olumsuz dönüt almaları onların kendilerini
eleştirmelerini ve doğru kullanımı görmelerini sağlar. Ancak ikinci dil eğitiminde özellikle yazılı düzeltici
dönütün önemi hala tartışma konusudur. EFL (Yabancı Dil olarak İngilizce – English as Foreign Language)
öğrencilerinin yazma becerilerine olan etkisine dair ilgili alanyazında bir fikir birliği yoktur. Dolayısıyla bu
projenin temel amacı, yazılı düzeltici dönütün (YDD) İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin
yazma becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisini araştırmaktır. Proje ayrıca farklı yazılı düzeltici dönüt
türlerinin etkilerinin yanı sıra EFL öğrencilerinin YDD`ye yönelik tutum ve algılarını da incelemektedir. Bu
amaç doğrultusunda, karma deneysel yaklaşım benimseyen proje farklı yazılı dönüt türlerinin EFL
öğrencilerinin yazma performanslarına olan etkisini araştırmak için deneysel veri toplama yöntemi
(öntest ve sontets) ve öğrencilerin YDD`e dair tutumlarını belirlemek için de nitel veri toplama yöntemi
(görüşme ve haftalık günlükler) kullanacaktır. Projenin katılımcıları, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen
ve bir devlet üniversitesinde yazma dersi alan öğrenciler olcaktır. Proje ortamı katılımcıların eğitim
gördüğü sınıf ortamı olacaktır. Bu öğrenciler rastgele atama yöntemiyle kontrol ve deney grubuna
ayrılacaktır. Deney grubundaki katılımcılar yazılı düzeltici dönüt türüne göre alt gruplara ayrılacaktır. Bir
dönem boyunca altı kez deney grubuna yazılı düzeltici dönüt verilirken kontrol grubu normal
öğrenimine devam edecektir. Katılımcılardan hata analizi ile toplanan deneysel veriler SPSS kullanılarak
analiz edilecek; görüşmeler yoluyla toplanan nitel veriler ise tematik analiz yöntemi kullanılarak analiz
edilecektir. Bu projenin muhtemel sonucunun farklı yazılı düzeltici dönüt türlerinin öğrencilerin yazma
performanslarını farklı etkileyeceği ama genel olarak performanslarında bir iyileşme olacağı yönündedir.
Proje sonuçları, EFL eğitiminde daha iyi öğrenme çıktılarına ulaşmada öğrencilere ve eğitimcilere yol
gösterecektir. Projenin sonucunda elde edilen veriler, yabancı dil eğitiminde daha iyi bir konuma
Projenin Başlığı Yazılı Düzeltici Dönütün EFL Öğrencilerinin Yazma Becerilerine Etkisinin Deneysel
Yöntemle Araştırılması
Proje Yürütücüsü Doç. Dr. Mehmet Fikret ARARGÜÇ
Birim/Bölüm/ABD (
1
) İngiliz Dili ve Edebiyatı
Araştırmacı(lar) Ayşenur KÖR
Proje Türü Lisansüstü Tez Projeleri (LÜTP) Doktora
Proje Grubu Fen ve Mühendislik Bilimleri Tıp ve Sağlık Bilimleri Sosyal Bilimler
PROJE BAŞVURU FORMU
ulaşmada eğitimin her aşaması için faydalı olacaktır.