DİJİTAL ÇAĞ EBEVEYNLERİNİN DİJİTAL TEKNOLOJİLERİ KULLANMALARINDA ÇOCUKLARINDAN TERSİNE ÖĞRENME İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ


Demircioğlu Biricik Z.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2024
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2026

Proje Özeti

Çalışma çocukların, ebeveynlerinin dijital teknolojik becerilerinin gelişimi üzerindeki etkisini
araştırmakta ve bu bağlamda çocuk ve ebeveyn arasında tersine öğrenme ilişkisinin olup
olmadığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Projenin amacı doğrultusunda nicel ve nitel
araştırma yöntemleri kullanılacaktır. İlk olarak Erzurum Merkez’de yer alan İbrahim Hakkı Fen
Lisesi, Nurettin Topçu Sosyal Bilimler Lisesi, Erzurum Lisesi, Açı Koleji ve Final Koleji’nde tüm
sınıflara Hazar, E. ve Özkurt, B. (2021). “Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Yeterlilik Ölçeği”
uygulanacak anket sonuçları SPSS programı kullanılarak çözümlenecektir. Daha sonra anket
sonuçlarında Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Yeterlilik düzeyi anlamlı bulunan okullardaki
öğrenci ve ebeveynler ile yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilecektir. Görüşmeden elde
edilen bulgular betimsel analiz yöntemi ile çözümlenecektir. Yerli literatürdeki medya çocuk
ve ebeveyn üzerine yapılan çalışmalar incelendiğinde bu çalışmaların genellikle çocukların
medya kullanımı üzerinde ebeveynlerin etkisi ve rolüne, medya kullanımında ebeveyn aracılık
modellerine odaklanmaktadır. Bu çalışma literatürdeki çalışmalardan farklı olarak ebeveyn
üzerindeki çocuk etkisine odaklanmakta ve bu bağlamda ebeveynlerin dijital teknolojik
becerilerinin gelişiminde çocuk etkisini araştırmaktadır. Yabancı literatür tarandığında farklı
disiplinlerde çocukların ebeveynler üzerindeki etkisini araştıran sınırlı düzeyde çalışma
mevcuttur. Yabancı literatürde medya çocuk ve ebeveyn üzerine yapılan çalışmalar genellikle
ebeveynlerin çocuklar üzerindeki etkisine odaklanmakta, medya konusunda çocuktan
ebeveyne etki üzerine sınırlı çalışma bulunmaktadır. Proje, ebeveynlerin dijital becerilerin
gelişiminde çocuk etkisine odaklanarak konuya farklı bir acıdan yaklaşması ve araştırma
soruları, yöntemi ve örneklemi bakımından özgün değer taşımaktadır. İlgili alan yazınında
konuya farklı bir bakış sunması bakımından çalışma alanına ve araştırmacılara olumlu katkı
sunacağı düşünülmektedir