Gücüyeter B. (Yürütücü), İskender M. E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2024
Temel
dil becerilerinden konuşma, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sözlü
iletişimin başarılı bir şekilde gerçekleşmesi boyutunda dil öğretim sürecinde
yer almaktadır. Konuşmanın telaffuz faktöründe hedef dilde yer alan seslerin
kurallara uygun olarak sesletilmesi gerekmektedir. Yabancı öğrencilerin dil
öğrenirken bu alanda yaşadıkları problemler, iletişimin sağlıklı bir şekilde
sürdürülmesinin önüne geçmektedir. Bu bağlamda bu tez çalışmasının amacı, yabancı
dil olarak Türkçe öğrenen A2 seviyesindeki öğrencilerin telaffuz becerisini geliştirmeye
yönelik yapay zekâ teknolojisinin kullanıldığı uyarlanabilir mobil öğrenme
ortamı tasarımının telaffuz becerisine, konuşma kaygısına ve öz yeterliğine
etkisini incelemektir. Öğrencilerin ana dilleri, bildikleri diğer diller, yaş
ve cinsiyet gibi değişkenlerin etkisiyle telaffuzda farklılaşan hatalara
yönelik uyarlanabilir öğrenme sistemleri kullanılarak kişiye göre bireyselleşen
bir etkinlik programı tasarlanması planlanmıştır. Bu çalışmada karma araştırma
yöntemlerinden iç içe gömülü desen kullanılacaktır. Nicel aşamada tam deneysel
desen kullanılarak kura yöntemiyle deney ve kontrol grupları belirlenecektir.
Tabakalı örnekleme yöntemine göre belirlenen ölçütler çerçevesinde çalışma
grupları oluşturulacaktır. Çalışmanın başında ve sonunda “Telaffuz Başarı
Testi”, “Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrenciler için Konuşma Kaygısı Ölçeği” ve “Türkçeyi
Yabancı Dil Olarak Öğrenenler için Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği” deney ve kontrol
grubuna uygulanacaktır. Deneysel çalışmanın başında etkinliklerin
geliştirilmesine kaynaklık etmesi için doküman incelemeden faydalanılmıştır. Alan
yazın taramasından ve öğrencilerden toplanan verilere yapılacak hata
analizinden elde edilecek verilerle etkinlik programı şekillendirilecektir.
Çalışmanın 2. haftası ve 8. haftasında öğrencilerden görüş alınarak sürecin
nitel boyutta da ölçülerek ayrıntılı bir şekilde analiz edilmesi
hedeflenmektedir. Çalışmanın nicel aşamasında elde edilen veriler tek yönlü kovaryans analizi ile
çözümlenecektir. Nitel görüşmelere ise içerik analizi uygulanacaktır. Programın
etkilerinin ölçülmesinde genellenebilirliği artırmak adına 2 kere deney
yapılacak ve aynı süreçler işletilecektir. Araştırma sürecinde elde edilen
veriler karma araştırmaların doğası gereği arayüz noktasında birleştirilerek
raporlaştırılacaktır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar çerçevesinde yabancı
dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisine yönelik öğrenci ve
öğretmenlerin hizmetlerine, etkileri test edilmiş bir mobil uygulama sunulması
hedeflenmektedir.