Eğitim Dili İngilizce Olan Yükseköğretim Programlarinda Görev Yapan Akademisyenler İçin Mesleki Gelişim Modeli Geliştirilmesi Ve Bu Modelin Etkisinin İncelenmesi


Creative Commons License

Yağız O. (Yürütücü), Aksakallı C.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2023

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Şubat 2022
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2023

Proje Özeti

Bu karma metot değerlendirme desenli çalışmanın amacı Türkiye yüksek öğretim kurumlarında yaygın bir şekilde sayısı artan İngilizce dilindeki programlarda eğitim veren akademisyenler için farklı disiplinleri kapsayıcı bir mesleki gelişim modeli geliştirmek,  bu modeli uygulayıp katılımcıların görüş ve düşüncelerini tespit etmek ve bu modelin  EDİ akademisyenleri üzerindeki etkisini ölçmektir. Tasarlanan çevrimiçi modelin içeriği, ilgili alan yazın, katılımcı görüşleri, EDİ programlarında eğitim gören öğrencilerin görüşleri ve örnek İngilizce sunumları dikkate alınarak belirlenmiştir. İngilizce dil alanı, EDİ kavramsal alan ve pedagojik alan olmak üzere üç alanda oluşturulan eğitim modeli 20 hafta boyunca senkron ve asenkron şekilde 86 saatlik bir süreci kapsamıştır. Katılımcılar Türkiye’deki 5 üniversitede 8 disiplinde görev yapan 23 Türk akademisyendir. Uygulama öncesi bulgular EDİ akademisyenlerinin bu programlarına katılma motivasyonlarının bireysel gelişimleri odaklı olduğunu, ağırlıklı olarak İngilizce bilgi ve beceriler konusunda kendilerini İngilizce konuşma, akademik dil, İngilizce telaffuz ve ders sunum sürecindeki başlama, bitirme, geçiş yapma, soru sorma ve etkili sunum içeriği hazırlama konularında yetersiz hissettiklerini, bu alanlarda devamlılığı olan eğitim desteğine ihtiyaç duydukları görülmüştür. Uygulama sonrası katılımcılar model içeriğinin isabetli, yararlı olduğunu ve özgüvenlerini artırdığını belirtmişlerdir. Katılımcıların eğitim öncesi ve sonrası performans puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralama Testi kullanılmıştır. Sonuçlar, önerilen modelin katılımcıların İngilizce ders sunumlarına istatistiksel olarak anlamlı katkılar sağladığını göstermiştir.