BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA DOĞRU VE ETKİLİ ALANYAZIN BÖLÜMÜ YAZMA KONUSUNDA LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİN BİLGİ VE FARKINDALIKLARININ ARTIRILMASI VE AKADEMİK YAZIM NORMLARININ UYGULAMALI ÖĞRETİMİ VE SÜRECİN ETKİNLİĞİNİN ÖLÇÜMÜ


AKSAKALLI C. (Yürütücü), BAKIRTAŞ Ş., ÖTÜGEN R., YAĞIZ O.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2021
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2023

Proje Özeti

Bu projenin amacı doktora düzeyindeki lisansüstü öğrencilerin tez çalışmalarının önemli bir aşaması olan alanyazın incelemesi bölümüyle ilgili bilgi, farkındalık ve uygulamalarını incelemek, yazmış oldukları alanyazın bölümlerini değerlendirmeci ve eleştirel olma özellikleri itibariyle analiz etmek ve elde edilen bulgular ışığında katılımcı öğrencilerin doktora tezlerinde doğru, kabul edilebilir ve akademik yazım teamül ve normlarına uygun alanyazın taraması bölümlerini yazabilmek ve kavramsal olarak farkındalıklarını artırmak için uygulamalı bir mesleki gelişim modeli tasarlayıp, uygulamanın etkinliğini nicel ve nitel veri toplama araçları ile test etmektir. Çalışmanın katılımcıları daha önce tez yazma deneyimi olmuş eğitim bilimleri ve sosyal bilimler alanında eğitim gören 20 doktora düzeyindeki lisansüstü öğrenciler olacaktır. Projeye katılımcı olmak isteyen öğrencilerden doktora tez önerilerini sunmuş ve kabul görmüş olması istenecektir. Bu sayede katılımcıların motivasyon düzeylerinin yüksek olacağı ve araştırmacı ekibin analiz edilmek üzere tez öneri çalışmalarına erişimin kolay olacağı kabul edilmektedir. Projede, karma metotlar değerlendirme deseni kullanılacak olup söz konusu mesleki eğitim modelinin tasarımından önce yarı-yapılandırılmış mülakatlar yoluyla doktora tez öğrencilerinin “alanyazın taraması” bölümünü yazarken bilgi, farkındalık, güçlü, eksik yönleri ile gereksinimleri derinlemesine analiz edilecektir. İkinci aşamada ise katılımcıların bağlı bulundukları enstitülere sundukları ve kabul edilmiş tez önerilerindeki alanyazın bölümleri analiz edilerek öğrenci performansları değerlendirilecektir. Akademik yazım teamül ve normlarına uygun alanyazın bölümü yazım sürecindeki bilgi, farkındalık ve güçlükler konusunda öğrencilerin yanı sıra danışman akademisyenlerle de sözlü mülakatlar yapılacak oluppage2image7862288

her iki gruptan elde edilecek veriler kullanılarak genelleştirilebilir anket içerikleri oluşturulacak ve öğrenci ve akademisyenlerden “değerlendirmeci ve eleştirel alanyazın bölümü yazabilme” sorunsalı üzerine daha güçlü veriler toplanabilecektir. Nitel ve nicel veri toplama araçlarından elde edilen sonuçlar mesleki eğitim model içeriğinin oluşturulmasında kullanılacağı gibi değerlendirmeci ve eleştirel alanyazın bölümü yazma konusundaki bilimsel kaynaklar ve akademik yazım alanında ün yapmış uluslararası üniversitelerin ilgili internet sayfalarındandan da istifade edilecek olup tasarlanacak mesleki eğitim model içeriği kavramsal alan ve uygulamalı eğitim alanı olmak üzere iki ana alanda düzenlenecektir. Kavramsal alan değerlendirme süreci yansıtma notlarıyla, uygulama alanı ise eğitim süreci sonrası her bir katılımcının yazacağı birer “eleştirel alanyazın incelemesi” yazma etkinliği ve bu etkinliğin panelist ekip tarafından analizi yoluyla yapılacaktır. İlave olarak yapılacak nitel görüşmelerle de modelin etkinliği konusunda içerik analizi yapılarak derinlemesine analiz yapılacaktır. Bu proje ile katılımcı lisansüstü öğrenciler bilimsel çalışmalarında uluslararası yayın yapma sürecinde birçok çalışmanın reddedilmesine neden olan “değerlendirmeye dayanmayan, eleştirel bakış açısından yoksun, sadece bilgi ve bulguları listelemek ve tanımlamaktan ibaret” hatalı alanyazın bölümü yazmak yerine eleştirel farkındalık düzeyleri artırılmış akademik yazım teamül ve normlarına uygun araştırmacılar olmalarına ciddi katkı sağlanacaktır.