Ergenlerin Okula Uyumları İle Sosyal Duygusal Öğrenme Düzeyleri Arasındaki İlişki


Creative Commons License

Deniz Köroğlu N., Doğan T.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2023 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Ekim 2023
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2024

Proje Özeti

Amaç: Ergenlik dönemi, biyolojik ve psikolojik değişimlerin yaşandığı bir süreçtir ve bu dönemde uyum sorunları yaşanabilir. Ergenlerin bu uyum sürecinde sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sağlayacak beceri ve yeterliliklere sahip olmaları gereklidir. Sosyal açıdan, iş birliği yapabilme, sosyal becerilerde artış ve problem çözme becerilerinde gelişim gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, bu araştırma, ergenlerin okula uyumlarıyla sosyal duygusal öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı tiptedir.Araştırma verileri Mayıs 2024-Haziran 2024 arasında Türkiyenin doğusunda bir il merkezinde öğrenim gören 544 lise öğrencisinden toplanmıştır.Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Okula Uyum Ölçeği ve Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir.Bulgular: Kız öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin erkek öğrencilere göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu belirlenmişken, okula uyum düzeylerinde iki grup arasında herhangi bir anlamlı fark tespit edilmemiştir. Okul etkinliklerine katılan öğrencilerin, katılmayanlara kıyasla sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin önemli ölçüde farkAmaç: Ergenlik dönemi, biyolojik ve psikolojik değişimlerin yaşandığı bir süreçtir ve bu dönemde uyum sorunları yaşanabilir. Ergenlerin bu uyum sürecinde sosyal ve duygusal gelişimlerine katkı sağlayacak beceri ve yeterliliklere sahip olmaları gereklidir. Sosyal açıdan, iş birliği yapabilme, sosyal becerilerde artış ve problem çözme becerilerinde gelişim gözlemlenmektedir. Bu bağlamda, bu araştırma, ergenlerin okula uyumlarıyla sosyal duygusal öğrenme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı tiptedir.Araştırma verileri Mayıs 2024-Haziran 2024 arasında Türkiyenin doğusunda bir il merkezinde öğrenim gören 544 lise öğrencisinden toplanmıştır.Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Okula Uyum Ölçeği ve Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 25 programı ile analiz edilmiştir.Bulgular: Kız öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin erkek öğrencilere göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu belirlenmişken, okula uyum düzeylerinde iki grup arasında herhangi bir anlamlı fark tespit edilmemiştir. Okul etkinliklerine katılan öğrencilerin, katılmayanlara kıyasla sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin önemli ölçüde farklılaştığı gözlemlenmiştir. Etkinliklere katılan öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme ölçeği toplam puanları, özyönetim alt boyutu ve sorumlu karar verme alt boyutu puanlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bununla birlikte, ergenlerin sınıf seviyeleri ile sosyal duygusal öğrenme ve okula uyum düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı ortaya konulmuştur.Ayrıca ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerileri ile okula uyum düzeyleri arasında pozitif ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç:Araştırmada ergenlerin okula uyumları ile sosyal duygusal öğrenmeleri arasında düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin okuldaki sportif, sanatsal, bilimsel ve kültürel etkinliklere katıldıkça okula olan uyumlarının kolaylaştığı ve sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin de arttığı görülmüştür. Bu bağlamda okullarda bu tür etkinliklere daha çok yer vererek ergenlerin katılması desteklenmelidirlılaştığı gözlemlenmiştir. Etkinliklere katılan öğrencilerin sosyal duygusal öğrenme ölçeği toplam puanları, özyönetim alt boyutu ve sorumlu karar verme alt boyutu puanlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bununla birlikte, ergenlerin sınıf seviyeleri ile sosyal duygusal öğrenme ve okula uyum düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığı ortaya konulmuştur.Ayrıca ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerileri ile okula uyum düzeyleri arasında pozitif ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç:Araştırmada ergenlerin okula uyumları ile sosyal duygusal öğrenmeleri arasında düşük düzeyde pozitif yönde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin okuldaki sportif, sanatsal, bilimsel ve kültürel etkinliklere katıldıkça okula olan uyumlarının kolaylaştığı ve sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin de arttığı görülmüştür. Bu bağlamda okullarda bu tür etkinliklere daha çok yer vererek ergenlerin katılması desteklenmelidir