Medya Okur Yazarlığı Farkındalığını Artırma Projesi


Creative Commons License

Uçan F. (Yürütücü), Karaoğlu G.

Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2022 - 2022

  • Proje Türü: Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Yeni iletişim teknolojileri ile birlikte medyanın önemi günden güne artmakta ve kullanım alanı genişlemektedir. Bu bağlamda sürekli bir değişim içerisinde olan medya ortamlarını anlamak, onlardan faydalanmak ve içeriklerini yordayıp analiz etmek iyiden iyiye önem kazanmıştır.

Yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeler olumlu sonuçlara yol açmakla birlikte bazı istenmeyen sorunları da beraberinde getirmiştir. Medya araçlarının ulaşılabilirliğinin artması ise bireylerin ülke ve dünya gündemine dair bilgilere erişimi geçmişe nazaran daha kolay hale gelmiştir. Ayrıca toplumun çoğunluğu için eğlence ve boş zamanı değerlendirme işlevini yüklenen medya araçları çeşitli formlarla karşımıza çıksa da popülerliğini sürdürmeye devam etmektedir. Medyanın hayatın vazgeçilmez bir unsuru haline gelmesi toplumunda yer alan tüm yaş grubundan insanların aynı kaynaktan beslenmesine yol açmıştır.

Toplumun hemen hemen her kesiminin özellikle de gençlerin ve çocukların medya ortamlarından gelen iletileri anlama, yordama, özümseme yeteneğini kazanmasında, medya okuryazarlığı eğitimi ciddi bir rol üstlenmektedir. Medya ve medya okuryazarlığı kavramları günümüzde neredeyse insanın temel ihtiyaçlarıymış gibi değer görmekte ve bu kavramlara yönelim daha da artmaktadır.

Bu yüzden bu proje medya ve medya okuryazarlığı kavramlarının doğru algılanıp, etkili bir şekilde kullanılmasına farkındalık sağladığı için önemli görülmektedir. Halihazırdaki ilköğretim müfredatında “medya okuryazarlığı” kavramının bir ders olarak okutulması da bu projenin uygulanabilirliğini ve yaygın etkisini güçlendirmiştir.

T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın yayınladığı öğretim programı esas alınarak yapılan 37 haftalık 7.sınıf Seçmeli Medya Okuryazarlığı yıllık planı incelendiğinde projeyi destekleyen kazanımların çokça yer aldığı ve yıl boyunca bu projenin amacının bir ara disiplin olarak kazandırılabileceği gözlenmiştir.

Müfredatta yer alan kazanımların bazıları şu şekildedir:

         ·            Medyanın kendi hayatındaki yerini kavrar.

         ·            Medya ile ilişkilerinde yaşadığı sorunların çözümüne yönelik özgün, yaratıcı ve yansıtıcı proje fikirleri geliştirir.

         ·            Medyaya erişirken, medyayı takip ederken ve medya içeriği üretirken bireysel/toplumsal sorumluluklarını yerine getirir.

         ·            Beğendiği veya sorunlu gördüğü medya içeriklerine ilişkin duyarlı davranır.

         ·            Günümüzde bilgiye yönelik erişim, takip yararlanma, değerlendirme, üretme, paylaşma gibi imkanları keşfeder.

         ·            Medya iletilerinde dilin, yazıların, seslerin ve görsellerin ikna etme amacıyla nasıl kullanıldığını kavrar. (MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Seçmeli Medya Okuryazarlığı dersi yıllık planı)

 

Hayatın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da medya ve medya okuryazarlığının çokça kullanılması projenin etkililiğini artırmış, öğrenciler eğlenerek öğrenmiş, medya ve medya okuryazarlığı hakkında bakış açısı geliştirmiş, materyaller tasarlamıştır.

 Bu proje Atatürk Üniversitesi Toplumsal Duyarlılık Projeleri tarafından desteklenmiştir.