Bilimsel Araştırmalarda Yöntem Sonrası Bölümlerin Bulgular Tartışma ve Sonuç Akademik Yazım Teamül ve Normlarına Uygun Olarak Yazılması Konusunda Lisansüstü Öğrencilere Yönelik Çevrimiçi Bir Mesleki Eğitim Modelinin Geliştirilmesi Uygulanması ve Değerlendirilmesi


Creative Commons License

ÖTÜGEN R. (Yürütücü), KÖROĞLU H., YAĞIZ O., AKALIN S., AKSAKALLI C.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2023

Proje Özeti

Bu projenin amacı, doktora düzeyindeki araştırmacıların tezlerin yöntem sonrası bölümlerini (Bulgular, Tartışma ve Sonuç) yazma konusundaki bilgi ve farkındalık düzeylerini tespit etmek, araştırmacılara bu bölümleri yazma konusunda yaşadıkları sorunlar doğrultusunda çevrimiçi bir akademik yazma eğitimi vermek ve böyle bir eğitimin etkinliğini katılımcı görüşleri ve uygulama sonuçları ile ortaya koymaktır. Proje, nitel yöntem çerçevesinde gerçekleştirilen çevrimiçi bir eğitim çalışmasıdır. Katılımcılar, eğitim bilimleri ve sosyal bilimler alanında tezli yüksek lisansını tamamlamış öğrencilerden oluşmaktadır. Uygulama öncesinde, öğrenciler ve danışman akademisyenlerin katıldığı mülakatlar vasıtasıyla nitel veri elde edilmiş, ayrıca öğrencilerin yüksek lisans tezlerindeki yöntem sonrası bölümlerin basamak (move) ve üstsöylem (metadiscourse) analizleri gerçekleştirilmiştir. Modelin içeriği; uygulama öncesi mülakat ve analizlerden elde edilen veriler ile akademik yazma konulu yazılı kaynaklar doğrultusunda belirlenmiştir. Hazırlanan model çerçevesinde verilen eğitimde ise tür-temelli (genre-based) yaklaşım esas alınmış, hem basamak ve üstsöylem analizleri ile ilgili teorik bilgiye hem de örnek metin incelemesine yer verilmiştir. Uygulama sonunda, programın değerlendirilmesi için katılımcılarla mülakat yapılarak görüşleri alınmıştır. Ayrıca, her öğrenciden kendi yüksek lisans tezinin yöntem sonrası bölümlerini basamak ve üstsöylem öğeleri açısından analiz etmesi ve elde ettiği sonuçları bu bölümlere yönelik akademik yazım kuralları açısından değerlendirmesi istenmiştir. Araştırma sonuçları, basamak ve üstsöylem analizi tekniklerinin kullanıldığı tür-temelli bir eğitimin, öğrencilerin akademik yazma teamül ve normlarına uygun yöntem sonrası bölümlerin nasıl yazılacağına ilişkin bilgi ve farkındalıklarını artırarak akademik yazmalarını geliştirmelerine yardımcı olduğunu göstermiştir.

Anahtar kelimeler: Akademik yazma, tür-temelli eğitim, doktora tezi