Sözbilir M., Yıldırım A.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2008 - 2010
Genel olarak birçok ülkede fen eğitiminde çeşitli zorluklarla karşılaşılmaktadır. Eğitim araştırmalarının amacı; eğitim de karşılaşılan problemlere çözüm üreterek eğitimin kalitesinin artırılmasına katkı sağlamaktır. Öğretmenlerin eğitimde karşılaştıkları problemlere çözüm bulmada yapılan araştırmalardan faydalanması beklenir. Bu faydalanabilmenin gerçekleşmesi için öğretmenlerin yapılan eğitim araştırmalarından haberdar olmaları ve elde edilen bulgulardan kendi sınıf uygulamalarında yararlanmaları gerekir. Bu araştırmada, eğitim araştırmaları ile öğretmenlik uygulamaları arasında kopukluğun sebepleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu amaçla; Doğu Anadolu’daki 13 il de (Ağrı, Ardahan, Bingöl, Bitlis, Erzincan, Erzurum, Hakkâri, Iğdır, Kars, Malatya, Muş, Şırnak, Tunceli) görev yapan Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına karşı tutumları, araştırmaları takip edebilme durumları, araştırma sonuçlarını anlayabilme ve sınıf uygulamalarında kullanabilme durumları belirlenmiştir. Çalışmanın tasarlanmasında nitel ve nicel araştırma yaklaşımları birlikte kullanılmıştır. Nicel yöntem olarak tarama (survey) yöntemi seçilmiş ve nicel veriler geliştirilen anket aracılığıyla 918 öğretmenden toplanmıştır. Nicel veriler betimsel ve kestirimsel istatistikî yöntemlerle analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmına ait veriler ise bireysel ve odak grup olarak yarıyapılandırılmış görüşmeler yoluyla 80 öğretmenden elde edilmiş ve betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçları Doğu Anadolu Bölgesinde görev yapan Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin eğitim araştırmalarını çok az takip ettiklerini, takip edenlerin ise araştırmaları anlamamada sorunlar yaşadığını ve özelikle araştırma sonuçlarını uygulamaya yansıtamadıklarını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler:
Fen Eğitimi, Araştırma Uygulama İlişkisi, Tarama (Survey), Eğitim Araştırması, Eğitim Araştırmalarına Karşı Tutum.