İşitme Engelliler İçin Hareket Bağlamında Duygu Yaratımı: Işık, Animasyon, Dans ve Ritim Tabanlı Etkileşim


Beyazoğlu A.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Nisan 2025
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2026

Proje Özeti

İnsan iletişiminin büyük bir kısmı dile bağlıdır. Bu nedenle, dil gerek toplumsallaşma gerekse kışının bulunduğu toplumun kültürel bilgisini almada temel araçlardan biridir Birçok insanın, insanlar arası iletişim aracı olarak tercih ettiği dil konuşmadır yanı işitsel sözel dil sistemidir. Doğuştan olan işitme engeli, sözel dilin ve iletişimin gelişmesinde ciddi bir engel oluşturmaktadır. İşitme engelli bireylerin iletişimini geliştirmeye, konuşma dili kazandırmaya yönelik birçok yöntem vardır. Bunlar Sözel İletişim Yöntemi, İşaret Yöntemi, İşaret Dili, Parmak Alfabesi, Belgili (İşaretli) Konuşma, Total Yöntem, İki-Dil Yöntemi gibi yöntemlerdir. Bu yöntemler daha çok eğitim odaklıdır, projede kullanılacak olan teknikler ise daha sosyal iletişim merkezli, özgüven kazandırmayı amaçlayarak işitme engelli çocuklara hayatı daha yaşanabilir bir hale getirmek üzerine kurgulanmıştır. Son yıllarda, işitme engelliler için duygu yaratımı ve sanatsal ifade konuları araştırmacılar ve uzmanlar için önemli bir ilgi alanı haline gelmiştir. Müzik ve ses odaklı yöntemlerin yanı sıra, görsel, kinetik ve dokunsal tekniklerinin entegrasyonu, işitme engellilerin duygusal deneyimlerini zenginleştirmek için yeni fırsatlar sunmaktadır. Bu araştırma, işitme engellilerin duygusal ifade kapasitelerini artırmak amacıyla çoklu duyusal kanalların etkilerini sistemli bir şekilde incelemeyi ve sanatsal deneyimlerini daha erişilebilir hale getirmeyi hedeflemektedir. İşitme engelli ortaokul çocukları için duygu yaratımı ve sanatsal ifade, eğitim ve gelişim açısından büyük önem taşımaktadır. Müzik ve hareket odaklı yöntemler, bu öğrencilerin duygusal deneyimlerini zenginleştirmek ve ifade yeteneklerini güçlendirmek için önemli bir potansiyel sunmaktadır. Projede hedeflenen beden dilinin kullanımının yanı sıra tiyatro sanatının görsel olanaklarının da işitme engelliler için ifade yöntemi olabileceğinin gösterilmesidir. Erzurum ilinde yer alan Palandöken Dedekorkut İşitme Engelliler İlk-Ortaöğretim Okulu öğrencileriyle gerçekleştirilecek olan proje bu yönüyle özgündür. Belirlenen çalışma grubuyla her hafta bir araya gelinerek sözsüz ama bir metne bağlı konular üzerinden bedensel çalışmalar gerçekleştirilecektir. Hareket, dans, ritim temrinleri yapılarak ifade çeşitlilikleri öğretilecektir.