Hınıs Meslek Yüksekokulu Öğrencilerimiz Yabancı Kültürleri Tanıyor


Bektaş M.(Yürütücü), Güney H., Ertürk A., Güler O., Merhan Muğlu G.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2023

Proje Özeti

Proje, yabancı dil eğitiminin öneminin kavranması ile teknik ve bilimsel gelişmişlik düzeyleri ileride olan ülkelerde teknikerlik boyutlarında araştırma yapılması için önlisans öğrencilerimiz teşvik amacı taşımaktadır. Çok kültürlülük, cinsiyet, yaş, engelli olma, sosyal sınıf, eğitim ve diğer kültürel boyutların farkına varılmasıdır (İlker CIRIK, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 27-40-2008). Çok kültürlü ortamlarda ve bilimsel-teknik-bilişsel gelişmeleri takip etmede tüm dünyada ortak kullanılan dillerin bilinmesi gerekir. Dil öğretiminde en önemli sorun ölçme aracının nelerden oluşacağı sorunudur. Şu andaki ulusal düzeydeki KPDS, ÜDS, LYS ve SBS gibi dil sınavı örneklerine baktığımızda bu sınavların sadece bir beceriyi yani okuma becerisini ölçtüğü görülmektedir. Oysa dili öğretirken de ölçerken de dört beceriyi (dinleme, konuşma, okuma ve yazma) kullanma zorunluluğu vardır. Aksi takdirde sınavların kapsam geçerliği sorunu ortaya çıkar. Uluslarası TOEFL, IELTS gibi sınavlar ise dört beceriyi ölçtükleri için kapsam geçerliği sorunları yoktur. Sınavların öğrenmeye ve öğretime olan bir etkisi vardır (Hughes, 2003) ve eğer dört beceriyi öğretildiği halde ölçmeler öğrenciler bir süre sonra ölçmediğiniz beceriyi ihmal etmeye başlarlar. Belirli bir sürecin sonunda da öğrenciler sadece ölçülen becerileri öğrenir ve ölçülmeyen bölümleri hiç öğrenmeye gerek duymazlar (Turan Paker, Pamukkale University Journal of Education, Number 32 July 2012/II). Ayrıca eğitim modellerinin geliştirilmesinde modern toplumlardaki gibi olması için çaba gösterilmektedir. Modern toplumlarda, yetiştirilen bireylerin farklı kültürel gruplarla etkileşim içerisinde olmaları ve etkileşimlerinde olumlu tutumlar geliştirmeleri beklenmektedir. Bu nedenle, gelişmiş ülkeler eğitimle ilgili sorunlarına çözümler üretirken, çok kültürlü eğitim çalışmalarına da yer vermektedirler. Çok kültürlü eğitim, öğrencilerin farklı kültürleri hoş karşılamalarının sağlanması için, öğrenme ortamlarının farklılaştırılması üzerine odaklanmaktadır. Bunun için de öğretmenler, öğrencilerinin, kendi kültürleri dışındaki bireylerin değerlerine saygı duymalarını, farklı kültürlerle ilgili ön yargılarını ortadan kaldırmalarını ve farklılıkların insanlar için bir zenginlik olduğunu benimsemelerini sağlayacak öğrenme ortamları yaratmalıdırlar(İlker CIRIK, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34: 27-40-2008). Bu nedenle, Atatürk Üniversitemizde yabancı öğrencilerimiz ve Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Almanya, Fransa vb. ülkelerde eğitim görmüş akademisyenlerin Erzurum şehir merkezine iki saatlik uzaklıkta olan Hınıs Meslek Yüksekokulu öğrencilerimizle online bir tanışma ve online söyleşi programının faydalı olacağı kanaatine varılmıştır. Çalışmanın sonuçlarında olumlu görüşler ve bir takım ön fikir tartışmaları ile pekiştirilerek söyleşi sonunda elde edilen kazanımlar rapor halinde ortaya çıkarılacaktır. Yabancı dil eğitiminin uluslararıs boyutta ne kadar önemli olduğu ve evrensel standartların neler olduğu kavranacaktır. Bu proje; Erasmus, Farabi gibi bir takım yurtdışı tecrübe edinilecek programların önlisans düzeyindeki öğrencilere sunumu yapılacak, yurt dışı teknik gezi ve araştırmalar için öğrenciler bilgilendirilecektir.