Kırsalda finansal okur-yazarlığın tespiti ve artırılması yolları :Oltu İlçesi Örneği


DİLMAÇ M. (Yürütücü), SUMER S., YAĞIZ A., AYDOĞDU M. Y., BEDİR F., KAYA M., et al.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Kasım 2019
  • Bitiş Tarihi: Haziran 2020

Proje Özeti

Amaç: Bu çalışmayla ekonomik olarak az gelişmiş bir bölgede finansal okuryazarlık seviyesini ölçmek ve değerlendirmek amaçlanmıştır. Metodoloji: Araştırma kapsamında, rastgele seçilen 400 katılımcı ile yüz yüze bir anket uygulaması yapıldı. Veri toplama aracı olarak OECD/INFE tarafından oluşturulan ölçeğe göre hazırlanan sorulardan oluşan bir form kullanılmıştır. Örneklem: Erzurum ili Oltu merkez ilçe ve köylerinde 31087 kişi yaşamaktadır. Çalışmanın güven aralığı %95 ve örnekleme hatası ±0,05 olarak belirlenmiştir. Buna göre en az 380 anket yapılması gerektiği hesaplanmıştır. Buna göre 400 anket hazırlanmış ve bunların tam olarak cevaplanan 390 adedi değerlemeye alınmıştır. Sonuçlar: Katılımcıların %78,5 i erkek, %21,5’i kadındır. Katılımcıların %69,2’si ilk ve orta düzey eğitime sahiptir. 203 katılımcı (%79,7) aylık gelirini en çok temel ihtiyaçlarına harcamaktadır. 248 katılımcının aylık gelirlerinin yalnızca %20’si ve daha azı elinde kalıyor. Katılımcılar basit bölmeyi (%91,5), basit gecelik faizi (%80,3) ve paranın zaman değerini (%41,3) doğru cevaplar verebilirken, bu oranlar biraz daha zor finansal hesaplamalarda azaldığı gözlemlenmiştir. Çok az sayıda katılımcı banka finansal ürünlerini tercih ettiği gözlemlenmiştir. Genel olarak katılımcıların büyük çoğunluğunun finansal okur yazarlığının düşük olduğu tespit edilmiştir