DİLMAÇ M. (Yürütücü), SUMER S., YAĞIZ A., AYDOĞDU M. Y., BEDİR F., KAYA M., et al.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2019 - 2020
Amaç: Bu çalışmayla ekonomik olarak az gelişmiş bir bölgede finansal okuryazarlık seviyesini
ölçmek ve değerlendirmek amaçlanmıştır.
Metodoloji: Araştırma kapsamında, rastgele seçilen 400 katılımcı ile yüz yüze bir anket
uygulaması yapıldı. Veri toplama aracı olarak OECD/INFE tarafından oluşturulan ölçeğe göre
hazırlanan sorulardan oluşan bir form kullanılmıştır.
Örneklem: Erzurum ili Oltu merkez ilçe ve köylerinde 31087 kişi yaşamaktadır. Çalışmanın
güven aralığı %95 ve örnekleme hatası ±0,05 olarak belirlenmiştir. Buna göre en az 380 anket
yapılması gerektiği hesaplanmıştır. Buna göre 400 anket hazırlanmış ve bunların tam olarak
cevaplanan 390 adedi değerlemeye alınmıştır.
Sonuçlar: Katılımcıların %78,5 i erkek, %21,5’i kadındır. Katılımcıların %69,2’si ilk ve orta
düzey eğitime sahiptir. 203 katılımcı (%79,7) aylık gelirini en çok temel ihtiyaçlarına
harcamaktadır. 248 katılımcının aylık gelirlerinin yalnızca %20’si ve daha azı elinde kalıyor.
Katılımcılar basit bölmeyi (%91,5), basit gecelik faizi (%80,3) ve paranın zaman değerini
(%41,3) doğru cevaplar verebilirken, bu oranlar biraz daha zor finansal hesaplamalarda
azaldığı gözlemlenmiştir. Çok az sayıda katılımcı banka finansal ürünlerini tercih ettiği
gözlemlenmiştir. Genel olarak katılımcıların büyük çoğunluğunun finansal okur yazarlığının
düşük olduğu tespit edilmiştir