Türkiye de Yaş Meyve ve Sebze Pazarlamasında Aracılar Bakımından En Uygun Kanalın Belirlenmesi


Dağdemir V. (Yürütücü), Kadanalı E.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2010 - 2011

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2010
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2011

Proje Özeti

Türkiye’de yaş meyve ve sebze pazarlamasında çeşitli kanallar mevcuttur.  Ancak çoğunlukla yaş meyve ve sebze pazarlaması toptancı hallerinde yapılmaktadır. Çalışmada üretim bölgesi olarak Mersin, tüketim bölgesi olarak Ankara Yaş meyve ve sebze toptancı halinde komisyoncu ve sevkiyatçı- tüccarlarla anket yapılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de yaygın yaş meyve ve sebze pazarlama kanallarından, en uygun olanını sağlık, maliyet, süre ve kayıt altına alınma kriterlerine göre belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yönteminden yararlanılmıştır. AHP sonuçlarına göre, Mersin Toptancı Halinde en uygun pazarlama kanalı Üretici→ Üretim Merkezi Komisyoncusu→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci → Tüketici %42.68 oranla ilk sırada yer almakta bunu M4 yani Üretici→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici  %35.90 izlemektedir.  Ankara Toptancı Halinde ise Üretici→ Tüketim Merkezi Komisyoncusu→ Perakendeci→ Tüketici  %43.80 olarak belirlenmiştir. Kriterlerin değerlendirilmesinde Mersin toptancı halinde %48.05 ile kayıt altına alma ilk sırayı almakta ve bunu %35.04 ile maliyet kriteri izlemektedir. Ankara Toptancı halinde ise %43.71 ile maliyet ilk sırayı almakta ve bunu %39.59 ile kayıt altına alma izlemektedir. AHP’den elde edilen sonuçlara göre Tobit analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda anlamlı bağımsız değişkenler yorumlanmıştır.