Tarihsel Süreçte Korumaya Muhtaç Çocuk Bakım Kuruluşlarının Dönüşümü Konulu Sözlü Tarih Araştırması Erzurum Örneği


Yıldırım B. (Yürütücü), Atik A.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2021
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2022

Proje Özeti

İnsanoğlunun en önemli dönemlerinden biri olan çocukluk evresi hem aileyi hem toplumu hem de sistemi ilgilendiren özel bir evredir. Önemli ölçüde inşa edilen bir varlık olarak insanın; duygusal, zihinsel ve fiziksel gelişimi bu evrede şekillenmektedir. Bu nedenle modern sistemlerde çocuklara yönelik sağlık, eğitim ve kişisel gelişim düzenlemeleri sosyal hizmet alanlarının en kapsamlı ve en özel yönlerini oluşturmaktadır. Ailenin ve sosyal hayatın yetersiz kaldığı durumlarda çocukların korunması ve sağlıklı gelişimleri için sistemsel düzenlemeler devreye girmektedir. Türkiye’de korunmaya muhtaç çocuklara yönelik olarak yürütülen sosyal hizmet uygulamalarının tarihi Osmanlı Devleti’ne kadar dayanmaktadır. Tarihsel süreçte ekonomik, politik ve sosyal gelişmelere bağlı olarak bu hizmetlerde de dönüşümler yaşandığı görülmektedir. “Tarihsel Süreçte Korumaya Muhtaç Çocuk Bakım Kuruluşları’nın Dönüşümü Konulu Sözlü Tarih Araştırması” Erzurum örneğinde 1965 yılından bu yana korunmaya muhtaç çocuklar için verilen kurumsal hizmetlerin niteliğinin ve kapsamının dönemsel olarak karşılaştırmalı analiz edilmesine yöneliktir. Sözlü tarih yöntemiyle gerçekleştirilmesi planlanan çalışmanın örneklem grubunu kurumlarda görev yapmış çalışanlar ve bu hizmetten yararlanan kişiler oluşturmaktadır. Olaylara tanıklık eden aktörlerin yaşadıklarını, deneyimlerini ve değerlendirmelerini merkeze alarak gerçekleştirilen bu yöntemle yakın geçmişin karşılaştırmalı değerlendirmesinin yapılması hedeflenmektedir.