Yıldırım B. (Yürütücü), Atik A.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2022
İnsanoğlunun en önemli dönemlerinden biri olan çocukluk evresi hem aileyi hem toplumu hem de
sistemi ilgilendiren özel bir evredir. Önemli ölçüde inşa edilen bir varlık olarak insanın; duygusal, zihinsel
ve fiziksel gelişimi bu evrede şekillenmektedir. Bu nedenle modern sistemlerde çocuklara yönelik sağlık,
eğitim ve kişisel gelişim düzenlemeleri sosyal hizmet alanlarının en kapsamlı ve en özel yönlerini
oluşturmaktadır. Ailenin ve sosyal hayatın yetersiz kaldığı durumlarda çocukların korunması ve sağlıklı
gelişimleri için sistemsel düzenlemeler devreye girmektedir. Türkiye’de korunmaya muhtaç çocuklara
yönelik olarak yürütülen sosyal hizmet uygulamalarının tarihi Osmanlı Devleti’ne kadar dayanmaktadır.
Tarihsel süreçte ekonomik, politik ve sosyal gelişmelere bağlı olarak bu hizmetlerde de dönüşümler
yaşandığı görülmektedir. “Tarihsel Süreçte Korumaya Muhtaç Çocuk Bakım Kuruluşları’nın Dönüşümü
Konulu Sözlü Tarih Araştırması” Erzurum örneğinde 1965 yılından bu yana korunmaya muhtaç çocuklar
için verilen kurumsal hizmetlerin niteliğinin ve kapsamının dönemsel olarak karşılaştırmalı analiz
edilmesine yöneliktir. Sözlü tarih yöntemiyle gerçekleştirilmesi planlanan çalışmanın örneklem grubunu
kurumlarda görev yapmış çalışanlar ve bu hizmetten yararlanan kişiler oluşturmaktadır. Olaylara tanıklık
eden aktörlerin yaşadıklarını, deneyimlerini ve değerlendirmelerini merkeze alarak gerçekleştirilen bu
yöntemle yakın geçmişin karşılaştırmalı değerlendirmesinin yapılması hedeflenmektedir.