SÖZBİLİR M. (Yürütücü), YAZAR A.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2021
Bu
araştırmanın amacı, üniversite çağına yaklaşan öğrencilerin üniversite yerleşme
sürecinde temel bilimleri tercihlerini etkileyen faktörlerin neler olduğunu ve
öğretmenlerinin bölüm/program tercihi yaparken öğrenciler üzerindeki etkilerini
incelemektir. Araştırmada karma
araştırma desenlerinden açıklayıcı
ardışık desen kullanılmıştır. Üniversite çağına yaklaşan lise son sınıf
ve lise mezunu 400 öğrenciye temel bilimler tutum ve öz yeterlik ölçekleri
uygulanmıştır. Ayrıca örneklemin içinde bulunan beş öğrenci ve dört öğretmen
ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, ölçekler
aracılığı ile toplanan veriler, t-testi
ve tek yönlü ANOVA ile analiz edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme ile
toplanan veriler ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analizler
sonucunda cinsiyet, sınıf düzeyi değişkenlerinin öğrencilerin temel bilimlere
yönelik tutum ve öz yeterliklerinde anlamlı bir fark ortaya koymadığı
belirlenmiştir. Fen lisesinde okuyan/mezun öğrencilerin temel bilimlere yönelik
tutum ve öz yeterliklerinin diğer liselerde öğrenim gören öğrencilere göre daha
yüksek olduğu tespit edilmiştir. Anne-baba eğitim düzeyi yüksek olan öğrencilerin
temel bilimlere yönelik öz-yeterlikleri diğer öğrencilere göre yüksek çıkarken,
anne eğitim düzeyinin temel bilimlere yönelik tutumunun anlamlı bir fark ortaya
koymadığı belirlenmiştir. Ailesinin aylık geliri yüksek olan öğrencilerin temel
bilimlere yönelik tutum ve öz yeterliğinin, ailesinin aylık geliri düşük olan
öğrencilere göre yüksek olduğu görülmüştür. Temel bilimler branş derslerine
(biyoloji, fizik, kimya) ait yıl sonu notları yüksek olan öğrencilerin tutum ve
öz yeterliklerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin temel bilimlere
yönelik tutum ve öz-yeterliklerinin olumlu olmasına rağmen, üniversite sınav
tercih sürecinde büyük bir kısmının temel bilimleri tercih etmeye olumsuz
baktığı görülmüştür. Bunun sebebinin istihdam azlığı, temel bilimler
bölümlerinin toplum tarafından değer görmemesi ve düşük puanlı olmaları olarak
düşünülmektedir. Öğretmenlerin temel bilimlere yönelik bakış açılarının olumlu
olmasına rağmen, öğrencileri temel bilimlere yönlendirmeye olumsuz baktıkları
belirlenmiştir.