İskender Topaloğlu M. E. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Bu proje çalışmasının amacı, Türkçeyi ikinci dil olarak
öğrenen ilköğretim düzeyindeki çocuklara konuşma telaffuz eğitimi programıyla
çocukların iletişim becerilerini geliştirmektir. Ana dili Türkçe olmayan
çocukların akademik anlamda gelişimlerinde problem yaşamaları eğitim sistemine
dahil olmalarına engel teşkil etmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin iletişim
becerilerini desteklemek akademik olarak gelişimlerini sağlamak için başlangıç
olarak kendilerini ifade etmelerini sağlamak ve fonolojik farkındalık
becerilerini geliştirerek iletişim becerilerini geliştirmek eğitim-öğretim
süreçlerine destek olabilir. Özellikle konuyla ilgili sertifika ve eğitimlere
sahip öğreticilerle yürütülecek etkinlik sürecinin çıktıları olarak Türkiye’ye
göç eden çocukların söylenenleri anlama ve kendini ifade etme süreçlerinin
gelişerek sınıf içinde akademik anlamda daha aktif olabilmeleri hedeflenmiştir.
Projenin uygulama süreci on saatlik beş haftalık bir süreçten oluşmaktadır.
Etkinliklerden önce ve sonra fonolojik farkındalık testi uygulanacak etkinliği
uygulayan öğreticiler süreç içinde gözlem raporları oluşturacaklardır. Etkinliklerin
uygulayıcısı olarak yabancı dil olarak Türkçe öğreticisi sertifikasına sahip
gönüllü dört yüksek lisans öğrencisi seçilmiştir. Konuşma etkinliklerinde Yunus
Emre Enstitüsü’nün hazırladığı yayınlar kullanılacak, öğrencilerin durumu ve
ihtiyaçlarına göre çeşitli revize işlemleri gerçekleştirilecektir. Süreç içinde
sınıf öğretmenlerinden görüşe alınarak revize işlemleri yapılacaktır. Proje
sonunda kitaplar, etkinlikler ve tüm materyaller okula bağışlanarak
öğretmenleri yönlendirmeleri ile potansiyel öğrencilere katkı sunulması
hedeflenmiştir. “Yabancılar İçin Türkçe Konuşma Kılavuzu ARAPÇA”, “Mini
Kitaplık”, “Türkçe Öğreniyorum 1-2-3-4”, “Çocuklar için Konuşma Etkinlikleri”,
“Konuşma Becerileri Öğretim Seti-4 Kitap Takım” kitapları kullanılacaktır.