Teke D. (Yürütücü), Yılmaz R. M.
TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022
Bu araştırmada, kimyanın
sembolik dilini öğrenmeye katkı sağlayan AR teknolojisi ile desteklenmiş üç
boyutlu öğretim materyallerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerin ihtiyaçlarına göre
materyal tasarlanması, uzmanların ve materyali kullanacak öğretmen ve
öğrencilerin görüşleri alınarak geliştirilmesi, uygulanması ve
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Proje kapsamında materyallerin tasarlanması,
geliştirilmesi ve üretilmesinde tasarım tabanlı araştırma yöntemi,
materyallerin öğretim süresince kullanılmasının incelenmesi aşamasında ise
müdahaleli karma araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Projede, veri toplama
araçları araştırmacı tarafından süreç içerisinde geliştirilmiştir. Bu araçlar;
1-hazırbulunuşluk testi, 2-başarı testi, 3-tasarlanan materyallerin uygunluğunu
veya eksikliğini tespit etmek için yarı yapılandırılmış görüşme formu ve
4-doğal ortamda genellikle araştırmacının ortama katıldığı
yarı-yapılandırılmamış gözlem formudur. Veri toplama araçlarından
hazırbulunuşluk testi ön test olarak; başarı testi son test olarak uygulanmıştır.
Veri analizi yapılırken de görüşmelerden elde edilen veriler için içerik analizi,
gözlem formundan elde edilen veriler için ise betimsel analiz kullanılmıştır.
Betimsel analizden elde edilen veriler içerik analizinde elde edilen verileri
desteklemeye yönelik kullanılmıştır. Proje kapsamında hazırlanmış olan
hazırbulunuşluk testi ve başarı testinin analizinde ise normalleştirilmiş
başarı katsayısı (gain score) ve ANCOVA kullanılmıştır.
Proje kapsamında 3B
öğretim teknolojileri ile geliştirilen materyalin öğrencilerin akademik
başarılarına destek sağladığı, derse katılım, ilgi ve ortak çalışmayı teşvik
ettiği görülmüştür. Ayrıca 3B materyallerin renkli ve haraketli animasyonların
olması kimya derslerine karşı ilgiyi, merakı arttırdığı, dersi sıkıcılıktan
uzaklaştırdığı görülmüştür.