Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerine Kimyanın Sembolik Dilinin Artırılmış Gerçeklik (AR) Uygulamalarıyla Desteklenmiş Üç Boyutlu Materyallerle Öğretimi


Creative Commons License

Teke D. (Yürütücü), Yılmaz R. M.

TÜBİTAK Projesi, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2021
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2022

Proje Özeti

Bu araştırmada, kimyanın sembolik dilini öğrenmeye katkı sağlayan AR teknolojisi ile desteklenmiş üç boyutlu öğretim materyallerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerin ihtiyaçlarına göre materyal tasarlanması, uzmanların ve materyali kullanacak öğretmen ve öğrencilerin görüşleri alınarak geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Proje kapsamında materyallerin tasarlanması, geliştirilmesi ve üretilmesinde tasarım tabanlı araştırma yöntemi, materyallerin öğretim süresince kullanılmasının incelenmesi aşamasında ise müdahaleli karma araştırma yöntemi kullanılmıştır.

Projede, veri toplama araçları araştırmacı tarafından süreç içerisinde geliştirilmiştir. Bu araçlar; 1-hazırbulunuşluk testi, 2-başarı testi, 3-tasarlanan materyallerin uygunluğunu veya eksikliğini tespit etmek için yarı yapılandırılmış görüşme formu ve 4-doğal ortamda genellikle araştırmacının ortama katıldığı yarı-yapılandırılmamış gözlem formudur. Veri toplama araçlarından hazırbulunuşluk testi ön test olarak; başarı testi son test olarak uygulanmıştır. Veri analizi yapılırken de görüşmelerden elde edilen veriler için içerik analizi, gözlem formundan elde edilen veriler için ise betimsel analiz kullanılmıştır. Betimsel analizden elde edilen veriler içerik analizinde elde edilen verileri desteklemeye yönelik kullanılmıştır. Proje kapsamında hazırlanmış olan hazırbulunuşluk testi ve başarı testinin analizinde ise normalleştirilmiş başarı katsayısı (gain score) ve ANCOVA kullanılmıştır.

Proje kapsamında 3B öğretim teknolojileri ile geliştirilen materyalin öğrencilerin akademik başarılarına destek sağladığı, derse katılım, ilgi ve ortak çalışmayı teşvik ettiği görülmüştür. Ayrıca 3B materyallerin renkli ve haraketli animasyonların olması kimya derslerine karşı ilgiyi, merakı arttırdığı, dersi sıkıcılıktan uzaklaştırdığı görülmüştür.