Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2023
Amaç: Bu araştırmanın amacı, beşinci
sınıf öğrencilerinin matematik dersinde biçimlendirici değerlendirme
uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları üzerindeki
etkisini incelemektir.
Yöntem: Araştırmada
nicel yöntem kullanılmıştır. Yarı deneysel desenlerden olan eşit olmayan
gruplar ön test-son test deseni kullanılmıştır. Araştırma grubu 2021-2022
eğitim öğretim yılında Erzurum ilinde bir ortaokulun beşinci sınıflarında
öğrenim gören toplam 30 öğrenciden oluşmaktadır. Okulda var olan 4 şube
içerisinden yansız atama yoluyla biri kontrol, biri de deney grubu olarak
belirlenmiştir. Deneysel işlemler 11 hafta boyunca gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen
“Matematik Dersi Başarı Testi” ve “Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizinde varsayımlarına uygunluğu belirlenerek
bağımsız gruplar t testi, bağımlı gruplar t testi ve tek yönlü kovaryans
analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Bağımsız
gruplar t testi ile deney ve kontrol gruplarının ön testte akademik başarı ve
matematiğe yönelik tutumları arasındaki farklılığa bakılmış ve akademik başarı
açısından anlamlı fark bulunmazken, tutum puanlarında anlamlı fark bulunmuştur.
Kontrol ve deney grupları için ayrı ayrı uygulanan bağımlı gruplar t testi
sonucunda, akademik başarı açısından anlamlı fark bulunduğu, ancak tutum
puanları açısından anlamlı bir fark bulunmadığı belirlenmiştir. Kontrol ve
deney gruplarının son testleri için ANCOVA uygulanmış, matematik
dersi akademik başarılarına ve matematik dersine yönelik tutumlarına yönelik
son test puanları arasında anlamlı fark bulunamamıştır.
Sonuçlar: Araştırma
sonucunda, beşinci sınıf matematik dersinde biçimlendirici değerlendirme
uygulamaları yapılan deney grubunundaki öğrencilerin akademik başarı ve tutum
puanlarının kontrol grubundaki öğrencilerin puanlarından fazla olduğu
belirlenmiştir. Ancak biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin
akademik başarıları ve matematik dersine yönelik tutumları üzerindeki etkisinin
istatistiksel olarak anlamsız olduğu sonucuna varılmıştır.